Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen herregistratie voor Actara en Cruiser 70 WS

Syngenta heeft besloten om Actara en Cruiser 70 WS (thiamethoxam) niet te herregistreren voor de Europese markt. Dit betekent dat in de toekomst Actara niet meer beschikbaar is voor de teelten onder glas en dat er hierdoor weer een middel verdwijnt in de sierteelt.

Cruiser zal niet langer beschikbaar zijn voor de zaadontsmetting van boerenkool, chinese kool, sla en andijvie. Zeker in een tijd waarin het middelenpakket toch al steeds kleiner wordt, is dit geen gemakkelijke beslissing geweest. Syngenta is nog steeds van mening dat Actara en Cruiser, mits correct gebruikt, veilig toegepast kunnen worden voor mens, dier en milieu.

Vanuit de afzetketen is er echter een steeds grotere druk op de telers om geen neonicotinoïden in te zetten. Het gevolg is dat de omzet van Actara en Cruiser door het beperkte gebruik in de genoemde teelten op een dusdanig laag niveau komt te liggen, dat het voor Syngenta niet meer te verantwoorden is om de aanvullende kosten voor de Europese registratie van dit product in Europa op te brengen.

De toelating van Actara en Cruiser vervallen per 30 april 2019. Er is een aflever- en een opgebruikregeling vastgesteld: De verkoop van Actara en Cruiser is nog toegestaan tot 30 oktober 2019. Voor de telers geldt een opgebruiktermijn voor Actara tot 30 oktober 2020. Met Cruiser 70 WS behandeld zaad mag tot uiterlijk 30 oktober 2021 worden verhandeld en gebruikt.
 
bron: Syngenta & LTO Glaskracht

Publicatiedatum: