Westland Event 2018 in teken van datagedreven tuinbouw:

"Glastuinbouw altijd al gedreven maar nu nog data ervoor”

Tholen – “Wie gebruikt er al data in zijn bedrijf?”, vraagt dagvoorzitter Merijn Doggen tijdens het op 7 december gehouden Westland Event. Bij een kwart van de bijna zevenhonderd aanwezigen gaat er een hand omhoog. Geen slechte score, maar het aantal actieve datagebruikers moet snel veel hoger worden, was de boodschap die door de verschillende sprekers werd meegegeven aan de zaal vol ondernemers, beleidsmakers en belangenvertegenwoordigers uit de glastuinbouwsector. Data is namelijk allang geen ballast meer, maar juist iets kostbaars als je er de juiste dingen mee doet.

Bekijk hier de fotoreportage van de dag en de borrel na afloop.

Met de klok mee Karin Zwinkels, Richard van Hooijdonk, Jack Esselink en Jacob van den Borne

Maar hoe benut je de kansen van data? Een belangrijke vraag, want alleen door data goed te gebruiken, is de glastuinbouw in staat de koploperspositie te handhaven, benadrukte wethouder Karin Zwinkels van Economische Zaken en Kennis & Innovatie tijdens de aftrap van de tiende editie van dit jaarlijks terugkerende evenement dat werd georganiseerd bij Royal FloraHolland. Tot vervelens toe, maar ja, “echt delen is zo belangrijk”, riep Karin nog maar eens op vooral ook kennis te delen. Kennis bijvoorbeeld over innovaties die sinds 7 december ook online beschikbaar is gesteld op www.westlandhortibusiness.com in interactieve kaartanimaties over water, energie, robotica en data.

70% van de banen van de toekomst nog onbekend
Na de opening kreeg futurist en trendwatcher Richard van Hooijdonk het woord. Hij stelde dat op termijn alle voorspellende en repeterende taken gerobotiseerd zullen gaan worden en dat het dus niet onbelangrijk is om als glastuinbouwsector de tango te leren dansen met technologie. Tussen de nodige algemeenheden in het inmiddels al lang niet meer nieuwe verhaal rondom containerbegrippen als digitalisering en robotisering, was er ook ruimte voor interessante inzichten. Zijn ervaring dat vijftig procent van zijn luisteraars zijn verhaal als bullshit zou afdoen, deerde hem niet de zaal mee te geven dat zeventig procent van de toekomstige banen in de datagedreven glastuinbouw nog niet bekend is. En hoewel een ander deel van zijn toehoorders hier volgens Richard vooral bang voor is, is er ook altijd een klein deel dat desondanks toch vol voor verandering wil gaan. Als het aan Richard ligt, neemt deze groep rap toe, juist ook in de glastuinbouwsector.

Aangekondigd als ‘dataevangelist van IBM’ mocht Jack Esselink een vervolg geven aan het verhaal van Richard, waarbij het volgens hem zaak is de ‘verslimming van de versnelling’ in te zetten met behulp van data. Na de nodige oneliners, waaronder ook ‘delen is het nieuwe hebben’, was het tijd voor vragen vanuit de zaal. Die bleven echter achterwege, misschien omdat beide heren zelf maar weinig verstand van glastuinbouw hebben?

Concreter werd het tijdens de presentatie van Jacob van den Borne. Zijn verhaal over precisielandbouw in de aardappelteelt raakte veel meer aan de dagelijks glastuinbouwpraktijk. Jacob liet zien hoe hij dagelijks met data werkt zonder daarbij alleen maar lui achterover te hangen en alles te laten gebeuren. Juist het veld in gaan om de gegevens te ijken is cruciaal, zelfs als er vanuit allerlei kanten nieuwe, ‘superieure’ en ‘briljante’ systemen voorbij komen. Systemen die Jacob graag eerst in de dagelijks praktijk op zijn bedrijf wil testen alvorens echt overtuigd te zijn. Na enig aarzelen volgden na Jacobs presentatie ook de eerste vragen uit de zaal, hoewel de setting met bombastisch geluid en showelementen zich niet direct leende voor heel veel diepgang.

Met de klok mee Simone Keijzer, Ronald Hoek, Peter Hendriks en Jim Stolze

Na de pauze was het de beurt aan Gerhard van der Bijl, CDO en CIO bij Royal FloraHolland, om uit te leggen hoe Royal FloraHolland via Floriday, een datagedreven platform, algoritmes loslaat op data van producten voor in- en verkoop. Verder had Gerhard ook een nieuwtje, want hij kondigde aan dat in de digitale infrastructuur van de veiling ruimte komt om data open te stellen via apps, waarbij Royal FloraHolland actief de samenwerking zoekt met andere partijen.

Wees lief voor de nerds
Tijdens het daaropvolgende rondje pitches kreeg Gearbox Innovations in de persoon van Simone Keijzer de kans zich te presenteren als een bedrijf dat bezig is de ‘collega’s van de toekomst’ te maken. In Maasdijk zijn ze namelijk druk bezig met robotica en visiontechnologie. Ronald Hoek van AgroEnergy mocht kort vertellen over de Autonomous Greenhouses Challenge waaraan AgroEnergy samen met Delphy als enige Nederlandse bedrijf deelneemt in de finale. Kennis delen, waartoe tijdens een volgende pitch ook Peter Hendriks van LetsGrow.com opriep, is echter nog niet echt aan de orde in die challenge. Zomaar Nederlandse kennis geven aan grote techreuzen zoals Microsoft en Intell is toch wel beangstigend. Eerst maar eens zelf tot inzichten komen. Een stap waarmee Hillenraad Data Refinery telers graag wil helpen, want hoe kom je snel van overzicht naar inzicht.

Als afsluitende spreker kreeg tech ondernemer Jim Stolze de zaal vervolgens echt in beweging. Op vragen zoals ‘Wie is er hier een nerd?’ volgde bevestigend voetengestamp. Jim introduceerde de term algoritmisering, omdat digitalisering inmiddels al achterhaald is. Data moet volgens Jim niet langer een bijproduct zijn, maar een volwaardig product. Een product waarmee datascientist, waarvan er volgens Jim niet genoeg kunnen zijn met het oog op de toekomst, aan de haal kunnen gaan. Die datascientist moeten daarbij alleen wel kennis hebben van glastuinbouw, willen ze de sector echt verder kunnen helpen. En toen ging om stipt 17.00 het licht automatisch uit en barstte de zaal door de technologische oprisping in lachen uit. Zodra het licht weer goed en wel aan was, kon Jim echt afsluiten door de zaal op te roepen lief te zijn voor de nerds en vooral ook binnen vijf jaar te zorgen voor een echte glastuinbouwuniversiteit in het Westland. Werk aan de winkel dus, maar niet voordat er gezellig nagepraat kon worden. Ook daar is het evenement immers voor bedoeld, want de echt inhoudelijke stappen worden niet tijdens een middagje praten gezet, maar tijdens de rest van het jaar op de werkvloer.



Bekijk hier de fotoreportage van de dag en de borrel na afloop.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven