Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ambitie Hillenraad-SUB40

"Nederlandse tuinbouw gaat telen op Mars"

Als het aan de young professionals in de Nederlandse tuinbouwsector ligt, gaan zij meehelpen om een circulaire voedselproductie op Mars te ontwikkelen. Dat werd gisteravond tijdens de zestiende editie van het Hillenraad100-event bekend gemaakt. De tuinbouwsector hoopt met deze grensverleggende ambitie een nieuwe generatie jongeren van binnen en buiten de sector aan zich te binden.

Ruim 75 ondernemingen uit de tuinbouwsector, waaronder vele bedrijven uit de Hillenraad100 met internationaal bekende namen als Rijk Zwaan en Dutch Flower Groep, waren donderdag 1 november te gast op het SUB40-event. Tijdens het event spraken vele young professionals uit tuinbouw zich uit om nauw samen te gaan werken om circulaire voedselproductie op Mars tot stand te brengen.

foto: Twitter @BasLansdorp

Bas Landsdorp, hoofdspreker van de avond, oprichter en CEO van Mars One, is laaiend enthousiast. Met Mars One wil hij in 2032 een gemeenschap op Mars oprichten. Landsdorp: ‘Technologisch ligt er een uitdaging om in het Mars-station levende natuur te creëren. Dat vraagt om creativiteit en nieuwe oplossingen. Wij zijn enorm verheugd dat de Nederlandse tuinbouwsector haar koploperspositie wil gebruiken om op Mars de ultieme circulaire tuinbouw te ontwikkelen.’

SUB40-magnets in New York Chic
168 geselecteerde young professionals uit de brede tuinbouwsector verzamelden zich bij het Space Business Innovation Center (SBIC) in Noordwijk, waar de speciale SUB40-ranking van de veertig meest aantrekkelijke tuinbouwondernemingen voor young professionals bekend werd gemaakt. Het bijzondere van deze thema-editie is dat alleen mensen jonger dan 40 jaar bij het event in het SBIC te gast waren. De zestiende editie bracht zo een nieuwe generatie professionals in de tuinbouw bij elkaar.

Dat heeft alles te maken met het thema van deze editie: de SUB40-magnets. Martien Penning, oprichter van de Hillenraad-ranking: ‘Na uitgebreid onderzoek selecteerden we dit jaar een lijst van veertig bedrijven die woest aantrekkelijk zijn voor professionals van onder de veertig jaar: de SUB40-magnets. Dit met als doel om de volgende generatie hun grenzen te laten verleggen.’ De ranking ging volgens een sterrensysteem: wie drie sterren kreeg, had de hoogste waardering te pakken.

Uiteindelijk wisten negen bedrijven een drie-sterren-status in de wacht te slepen. Dit zijn Bunnik Plants, JEM-id, Koppert Biological Systems, Koppert Cress, KUBO Tuinbouwprojecten, Nature’s Pride, Rijk Zwaan, Van Gelder groente & fruit en Viscon Group. Zij behoren tot de categorie excellente ondernemingen waar de SUB40-generatie graag wil werken, omdat zij innovatief zijn, sterk gericht zijn op ontplooiing van hun medewerkers en een bedrijfscultuur hebben die past bij de visie en ideeën van deze young professionals.

Verandering noodzakelijk
Het is hoog tijd dat er binnen de brede tuinbouwsector grenzen worden verlegd, vindt Penning. De Nederlandse tuinbouw staat volgens de founder van Hillenraad aan de vooravond van grote veranderingen. ‘Ontwikkelingen in productietechnieken, veranderende wereldhandelsstromen en online consumentengedrag knagen aan de decennialange technologische- en handelskoppositie van de Nederlandse tuinbouw.’

Er is, volgens Penning, grensverleggende visie en ondernemerschap nodig om de koploperspositie van de Nederlandse tuinbouw in de wereld te behouden. Penning: ‘Doorbraakinnovaties zijn nodig, willen we aan de top blijven.’ Die innovaties kan de tuinbouw alleen bereiken, bij het vooruitzicht op een ambitieus en schijnbaar onbereikbaar, doel. ‘Een hoger doel dat tot gezamenlijke actie en ontwikkeling aanzet, zoals de ontwikkeling van volledig circulaire voedselproductie op Mars.’

Mensen die straks de beslissers zijn, zullen de omslag naar circulariteit waarmaken. Deze SUB40-generatie is aan zet en kan het verschil maken. Penning: ‘De SUB40-generatie streeft nieuwe doelen na en heeft andere ambities. De ambitie om te innoveren en om bij te dragen aan de wereld van de toekomst.’


Voor meer informatie:
Hilleraad Academy
Westlandse Poort
ABC Westland 127
2685 DB Poeldijk
T. + 31 (0) 174 61 04 38 
www.hillenraad.nl
Publicatiedatum: