Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stena Line: no-deal Brexit kan voedingsaanbod treffen

Stena Line heeft gewaarschuwd dat een no-deal Brexit effecten kan hebben op het voedingsaanbod en ziet handelaren het VK omzeilen. Er is volgens Ian Hampton van Stena Line 'weinig consideratie' bij de grotere havens. Stena is de grootste ferry dienst in de Ierse Zee en heeft drie havens in het VK. Elk jaar brengt de lijn meer dan 7 miljoen passagiers en 2 miljoen vrachtunits van en naar het VK.

De regering heeft gezegd een voorstel voor een toekomstige relatie met de EU gedaan te hebben om de handel op gang te houden. Hampton zei in BBC's Today  Programme dat er een mogelijkheid bestaat dat Stena Line z'n diensten zou verminderen als gevolg van de Brexit: "We kunnen niet varen op basis van wat we niet weten, dus we kijken uit naar wat gebeuren gaat."

Volgens Hampton zouden handelaren het VK kunnen omzeilen wanneer ze van Ierland en Noord-Ierland naar de rest van Europa varen. Hij vroeg om duidelijkheid van de regering over welke handelsverklaringen nodig zouden zijn in het geval van een no-deal Brexit. Zonder dat, zouden vertragingen in havens kunnen bepalen of voeding op tijd in de schappen komt.

Hampton maakte zich ook zorgen over of een nieuw computersysteem dat douane-inklaringen afhandelt, CDS genaamd, de scherpe stijging van volumes aankan die het gevolg van een no-deal Brexit zijn.

Een regeringsvertegenwoordiger meldde dat havens bezocht waren, ook die van Stena. "Het is cruciaal om de handel op gang te houden wanneer we uit de EU stappen."

Publicatiedatum: