Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marisa Ortiz, X-ACT Products

Steeds meer tuinrozen en geconserveerde rozen uit Ecuador

Zowel tuinrozen als geconserveerde rozen zijn populair in Ecuador. Tijdens de expositie in Quito in september waren er veel te zien. Maar wanneer begon het allemaal? Marisa Ortiz van X-ACT Products, een bedrijf dat zich richt op het faciliteren van de handel tussen partijen binnen de bloemenhandel, licht het toe. Zij was een van de eersten die tuinrozen uit Ecuador op de internationale markt bracht en naar de Verenigde Staten en Canada exporteerde. Ook is zij vanaf het begin nauw betrokken geweest bij de geconserveerde rozenhandel vanuit Ecuador.

Tuinrozen
Het verhaal van de tuinrozen begon in 2003, een jaar na de oprichting van X-ACT Products. Ze werkte samen met een Ecuadoraans teeltbedrijf om de tuinrozen te introduceren als snijbloem voor de export naar de Amerikaanse markt.

"Een goede vriend van mij heeft een groothandelsbedrijf in Frankrijk dat besloot om het hele jaar door geurende tuinrozen te gaan telen op het eigen teeltbedrijf in Ecuador om aldus aan de vraag in Frankrijk te kunnen voldoen. Ze gingen een samenwerking aan met de Franse veredelaar Meilland om al hun geurende tuinrozen te telen. Ze waren een van de eerste tuinrozentelers in Ecuador, dus het duurde enige tijd om te leren over de variëteiten, verzorging, behandeling en vooral het transport (geurende rozen hebben een kortere levensduur dan T-hybrids), maar dat is gelukt. De rozen werden goed ontvangen door de Franse koper."

Soms overtrof het aanbod de vraag en dat is waar X-ACT Products nodig was. "Ze hadden een overschot aan productie, dus samen besloten we om ze te gaan introduceren in de VS en Canada." En voor deze markt was het iets nieuws. "In de VS wisten men wel wat tuinrozen waren, maar ze hadden nog nooit zulke rozen uit Ecuador gezien. In het begin waren de kopers nogal aarzelend, maar toen een grote klant van mij - mijn voormalige baas - ze begon te importeren, volgde de rest."

Ongeveer vijf jaar geleden verhuisde het bedrijf naar Ethiopië, maar tegen die tijd waren er al veel Ecuadoraanse teeltbedrijven die tuinrozen teelden. Nu werkt X-ACT samen met een ander teeltbedrijf en ziet het nog steeds de vraag naar dit soort rozen stijgen hoewel het aanbod nu is uitgebreid en veel telers verschillende soorten in hun bedrijf hebben opgenomen. "In het verleden werden de geurende rozen in feite alleen gebruikt voor het trouwseizoen, maar nu zien we dat het seizoen een beetje breder wordt en ze ook steeds vaker gebruikt worden voor andere evenementen."

Geconserveerde rozen
In de tijd dat Ortiz de markten voor tuinrozen aan het ontwikkelen was, was zij ook betrokken bij de exportmarkt voor Ecuadoraanse geconserveerde rozen naar Europa. "De Japanners zijn dol op geconserveerde rozen. Ik begon met een Colombiaanse teler die een teeltbedrijf heeft in Ecuador en een partner in Japan. Ik hielp hem klanten vinden en producten aan te bieden. In 2014 begon ik met een ander teeltbedrijf dat een project begon met geconserveerde rozen. Met de ervaring, die ik in het vorige bedrijf had opgedaan, werkte ik samen met het nieuwe teeltbedrijf om een ​​product van goede kwaliteit te ontwikkelen, tests uit te voeren, naar klanten te verschepen en altijd feedback geven van de klant en het teeltbedrijf." Vanaf dat moment zag Ortiz de vraag naar dit product toenemen. Nu verkoopt X-ACT producten van dit teeltbedrijf en heeft het een grote klant in Duitsland, enkele in Canada, en ze proberen Korea en andere markten binnen te komen.

In Ecuador heeft ze dit product veel zien groeien. "Veel teeltbedrijven produceren rozen en conserveren een deel van de producten, wat twee voordelen heeft: risicospreiding en het feit dat geconserveerde rozen kunnen worden opgeslagen."

Net als verse rozen is ook bij het conserveren van rozen de kwaliteit van het product essentieel. "Het teeltbedrijf moet de rozen die ze willen conserveren zelf produceren in plaats van in te kopen bij een derde partij en ze vervolgens te conserveren. Bij het conserveren van een roos is het erg belangrijk om je producten te kennen, hoe ze zijn geteeld en hoe ze eruit zien. Alleen zo kan een product van hoge kwaliteit worden geproduceerd."

X-ACT Products
X-Act Products is eigendom van Ortiz. Ze begon in 1998 in de bloemenhandel en werkte op een rozenkwekerij in Ecuador. Daarna verhuisde ze naar de VS, waar ze verantwoordelijk was voor de assemblage, bedrijfsvoering en het management van een filiaal van een van de grootste Amerikaanse groothandelaren. Na 2,5 jaar keerde ze terug naar Ecuador en startte X-ACT in 2002 met een voormalige partner. Naast het faciliteren van relaties tussen partijen die betrokken zijn bij de bloemenhandel, brengt ze ook verschillende producten op de markt van Ecuadoraanse teeltbedrijven. "Voor bepaalde producten werken we met bepaalde teeltbedrijven: voor hortensia's, hypericums, tuinrozen en geconserveerde rozen werken we bijvoorbeeld met één teeltbedrijf per product en voor stamrozen werken we met meerdere. We doen ons best om de beste producten van de beste kwekerijen te selecteren. We werken ook voor enkele klanten als vertegenwoordiger in Ecuador en kopen van wat ze nodig hebben, verzorgen al hun papierwerk en kwaliteitscontroles, zoeken naar nieuwe producten en onderhouden de de handelscontacten."

Voor meer informatie:
X-Act Products 
Marisa Ortiz
Email: sales@x-act-products.com  
https://x-act-products.com/ 

Publicatiedatum: