Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuador: trials op hoger niveau gebracht

De Ruiter test zijn variëteiten inmiddels alweer twee jaar bij Anniroses in Tabacando. Deze veredelaar is verhuisd naar de nieuwe locatie vanwege de hoogteligging. "We wilden alle variëteiten naar een locatie brengen waar de omstandigheden hetzelfde zijn als die van de meeste telers", vertelt Juan Pablo Rengifo, Sales Manager bij De Ruiter Ecuador Roses. Op dit moment is men bezig met de bouw van een nieuw pand, welke naar verwachting over een paar maand zal worden opgeleverd. FloralDaily had de kans om de nieuwe testlocatie en kas te bekijken en meer over het selectieproces te leren. 

Show- en testkas 
De show- en testkas van De Ruiter is gelegen op het 17 hectare grote Ecuadoraanse rozenbedrijf Anniroses in Tabacando. De kassen liggen verspreid over een gebied van 1,6 hectare en op een hoogte van 2900 meter boven zeeniveau. De hoogteligging was een van de bepalende factoren voor de verhuizing. "Op onze vorige locatie zaten we op een hoogte van 2500 meter boven zeeniveau en dit is lager dan bij de meeste teeltbedrijven - 70% van de rozenproductie vindt plaats op een hoogte van 2900 meter. Om te laten zien hoe de rozen op de meerderheid van de bedrijven zullen groeien, besloten we naar een locatie te zoeken met een hogere ligging." Het eigen in aanbouw zijnde kantoor wordt ook hier geopend.  

Van links naar rechts: Örjan Hulshof, Heather Macaluso van SAF (ook aanwezig bij de Expoflores tour), twee rozentelers uit Mexico, María Fernanda Chauca van Expoflores, Oscar Peters, Juan Pablo Rengifo en Juan Jose Salas van De Ruiter.

Ander ontwerp test- en showkas
Het ontwerp van de test- en showkas van De Ruiter is een beetje anders dan normaal. "Normaal worden de commerciële variëteiten en codes apart gepresenteerd", legt de directeur van De Ruiter, Oscar Peters, uit. "We hebben besloten ze in deze kas gezamenlijk te planten en zo een stuk van het proces dat we doorlopen aan onze bezoekers te laten zien."

Deze transparantie is ook zichtbaar bij de planten. Alle specificaties - zoals kleur, knopgrootte en productiviteit van de steel - van de variëteiten worden beschreven op een display aan het begin van de bloembedden. Daarnaast is ook een staafdiagram van de lengtedistributie zichtbaar op het display. "Dit toont de productiviteit van de lengte in percentages."

Sorteringsproces
Wanneer je de show- en testkas bezoekt, is het sorteringsproces dus nog steeds gaande. Jaarlijks worden er van de 100.000 kruisingen die in Nederland worden ontwikkeld ongeveer 3500 codes getest in deze kas. Hiervan blijven ongeveer 10 tot 15 variëteiten over, legt Peter uit. "Het is een enorm uitgebreid proces dat gemiddeld 6 tot 7 jaar beslaat."

Oscar Peters legt uit hoe het sorteringsproces in zijn werk gaat

Het 'enge' in het gehele proces is de mogelijk goud weg te gooien. Da tje een winnende variëteit naar de prullebak verwijst. Om dat zoveel mogelijk uit te sluiten heeft De Ruiter haar interactie met de keten en klanten geïntensiveerd.

Juan Pablo Rengifo toont Born Free, een nieuwe rode rozenvariëteit die onlangs is geïntroduceerd.  

Marketingconcepten
Na de juiste variëteiten te hebben gesorteerd, getest en op de markt te hebben gebracht zit de taak van De Ruiter er nog niet op. De laatste jaren hebben ze geprobeerd om hun variëteiten naar het eind van de keten te duwen en hebben ze marketingsconcepten voor hun variëteiten gecreëerd. Voor de Zuid-Amerikaanse variëteiten hebben ze bijvoorbeeld het 4x4 concept ontworpen - bestaande uit de vier voornaamste kleuren (rood, wit, geel, roze) - en voor de Oost-Afrikaanse markt het Big Five concept, daarmee verwijzend naar de vijf meest succesvolle rode rozenvariëteiten van De Ruiter in Oost-Afrika. In Kenia is nu ook de witte, gele, roze en oranje Big Five gelanceerd. "Voor bloemenbedrijven is het essentieel om, naast het bedenken van strategieën met aandeelhouders wat betreft wereldwijde markttrends, ook marketingconcepten te introduceren", zegt Örjan Hulshof, Sales and Marketing Manager at De Ruiter.

IFTF 
De Ruiter en zijn concepten zullen ook aanwezig zijn tijdens de IFTF in Vijfhuizen. Tijdens dit evenement, dat plaatsvindt van 7-9 november, zullen veel van de variëteiten in een open stand van 147 m2 ingedeeld naar continent tentoongesteld worden.

Voor meer informatie:
De Ruiter
www.deruiter.com 

 

Publicatiedatum: