Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Warm en droog weer knijpt productomzet Veiling Rhein-Maas

Op grond van de weersomstandigheden was de algemene marktsituatie in Europa in het derde kwartaal van 2018 moeizaam. Lange perioden van hitte en extreme droogte - ook in de teeltgebieden aan de Nederrijn en in Limburg – zorgden voor een geringe aanvoer van producten als gevolg van dit weer. Deze ongunstige weersomstandigheden waren met name in de eerste helft van het kwartaal merkbaar voor de `Freiland´-producten op de veiling wat betreft de aangeboden aantallen, het tijdstip van verkoop en de kwaliteit van de producten. Tegelijkertijd leidde de terughoudende navraag bij klanten tot lagere prijzen. Vanaf medio augustus verbeterde de marktsituatie in Straelen-Herongen zich, zodat de productomzet in de laatste twee weken van augustus boven het niveau van vorig jaar uitkwam. Veiling Rhein-Maas noteerde in september een normaal bedrijfsverloop en sloot de maand positief af ten opzichte van het vorig jaar. Door het zeer sterke en recordbrekende voorjaar behaalde Veiling Rhein-Maas in de eerste negen maanden van 2018 een productomzet van 272,4 miljoen euro, dit lag ongeveer op hetzelfde niveau als het jaar ervoor.

Digitale afzetkanalen
Het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop blijft zich nog steeds positief ontwikkelen. Veiling Rhein-Maas ligt op schema ondanks de hete zomerweken, zodat het omzetdoel van 10 miljoen euro per 31 december 2018 realistisch blijft. Inmiddels hebben 571 klanten van de veiling toegang tot klokvoorverkoop en steeds meer klanten loggen ook dagelijks in om het aanbod te bekijken en te reserveren. Het gecumuleerde aandeel van de KOA-omzet (Kopen-Op-Afstand) op de totale omzet lag over de eerste negen maanden van 2018 op 28 %, wat neerkomt op een geringe stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Zodoende blijft de belangstelling van de klanten voor dit digitale verkoopkanaal KOA nagenoeg stabiel.

Presentatie op het Rozenfestival
In augustus 2018 presenteerde Veiling Rhein-Maas zich op het Rozenfestival in Lottum, dat dit jaar ruim 45.000 bezoekers trok. Veiling Rhein-Maas is zeer verheugd dat veel bezoekers ook het paviljoen van de veiling `World of Roses´ hebben bezocht en zich positief over de presentatie hebben uitgesproken. De mooie producten van de aanvoerders van de veiling werden in een attractief en nieuw ontwikkeld concept opvallend gepresenteerd. De bezoekers konden in het paviljoen volop inspiratie opdoen, hoe zij bloemen en planten bij verschillende gelegenheden kunnen verwerken. Veiling Rhein-Maas bedankt nogmaals alle deelnemende aanvoerders voor het beschikbaar stellen van hun producten voor het paviljoen `World of Roses´.

Internationale en nationale aandacht
Ook in het derde kwartaal van 2018 presenteerde Veiling Rhein-Maas zich op nationale en internationale beurzen. De medewerkers van de veiling presenteerden Veiling Rhein-Maas in augustus op de FLORALL in Waregem (België). In september was de veiling aanwezig op de spoga+gafa in het Duitse Keulen, op de Green is Life in Warschau (Polen) en op de Elmia Garden in Jönköping (Zweden). Veiling Rhein-Maas heeft op de diverse beurzen waardevolle gesprekken met bestaande en potentiële klanten en aanvoerders kunnen voeren. De veiling bedankt bij deze alle deelnemende aanvoerders die hun producten voor de sfeervolle en kleurrijke vormgeving van de beursstand in Keulen beschikbaar hebben gesteld.

Generieke promotie
Veiling Rhein-Maas bedankt alle klanten van de veiling voor hun bijdrage aan de generieke promotie, die sinds 1 juli 2018 wordt doorgegeven aan de initiatieven  `Bloemenbureau Holland ´ en `Blumen – 1000 gute Gründe´ (1000 goede redenen). Op de websites van `Bloemenbureau Holland´ en `Blumen – 1000 gute Gründe´ vinden klanten van de veiling alle actuele acties, events en inspiraties.

bron: Veiling Rhein-Maas

Publicatiedatum: