Geslaagde Topsprekersavond Tuinbouw Jongeren

Jongerenstartups in beeld: van teelt-app tot een eerlijke tomaatschappij

Onder het thema ‘stilstand is achteruitgang’ hebben maandag 24 september ambitieuze young professionals elkaar weer eens goed aan het denken gezet. De vierde editie van de Topsprekersavond van Tuinbouw Jongeren was drukbezocht. De ongekend grote jongerenopkomst deed denken aan een volle collegezaal. Zo vol, dat er nog even een tussenwand moest worden verwijderd om iedereen een welverdiende zitplaats te geven.

Na een korte introductie door Demokwekerijdirecteur Erwin Cardol over World Horti Center (WHC) – dat Tuinbouw Jongeren met recht hét clubhuis van de glastuinbouw noemt – en een toelichting op de echte Westlandse aanpakkersmentaliteit, opende analist en beleggingsstrateeg Corné van Zeijl de avond met een presentatie over de huidige stand van de economie en de risico’s die nu spelen.

Durf te ondernemen
Hoewel we een paar economische tegenslagen te verduren hebben, waaronder de aankomende Brexit en een paar ‘minder doordachte keuzes’ van Donald Trump, is Corné nog steeds optimistisch. Hij sloot af met de zachte woorden “De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest”. Waarmee hij eigenlijk probeerde te zeggen: durf te ondernemen. En dat is precies wat de drie startups in de daaropvolgende paneldiscussie met elkaar gemeen hadden.

De eerste deelnemer was Joran Pronk van Keyplan. Hij is slechts 29 jaar oud en nu al directeur van een vakantiepark én ontwikkelaar van de planningsapplicatie Keyplan. Tijdens zijn werk in de recreatiesector ontwikkelde hij een ‘digitale facility manager’ om het werk daar gestructureerde te maken. De app was zo’n succes dat hij nu samen met WHC-participant Royal Brinkman werkt aan een variant om in de kas te gebruiken. Een mooi voorbeeld van cross-sectoraal denken.

Leaseboom
De startup Wout was vertegenwoordigd door Dirk Beijer. De komische spreker en zelfverklaarde ‘beste vriend van Wout’ verkoopt bomen aan mensen zonder groene vingers. Klanten profiteren van de gezondheids- en stemmingsvoordelen van groen in huis, zonder er al te veel voor te hoeven doen. Wout – zo heet de boom – heeft weinig zorg nodig, kan vrijwel overal overleven en misschien nog wel het mooiste: er zit twee jaar garantie op. Bovendien betaal je Wout met de leaseoptie voor een bescheiden bedrag per maand. En als extraatje voor de planeet plant de organisatie voor elke maand dat je Wout in huis hebt een boom in het wild. Bestaande teelt met een geheel nieuw marketingsausje dus.

De laatste deelnemer, Laurien Adriaanse, werkt voor het alom bekende reststromenmerk Kromkommer. Met een maatschappelijk doel boven alles streven ze naar een eerlijke ‘to-maatschappij’ waarin zo min mogelijk voedsel verspild wordt. Dit doen ze in eerste instantie door restpartijen van telers, zowel overschotten als gewassen die niet aan het perfecte plaatje voldoen, tot soep te verwerken. Uiteindelijk is het de boodschap waar het bij Kromkommer om gaat, niet de productie zelf. Ze gaan hierin zo ver dat Laurien hoopt dat de onderneming vroeg of laat ten onder gaat. “Ik wil uiteindelijk niet meer kunnen produceren omdat er geen reststromen meer zijn”. Dat is pas een vernieuwende manier van ondernemen.

Foto's: Tuinbouwjongeren Westland

Bron: World Horti Center en Let's Work


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven