Danny van Uffelen, Zentoo:

"Rusland steeds meer over van pluis op tros"

Hoewel vroeger de geplozen chrysanten in Rusland altijd het meest populair waren, zie je de laatste jaren ook de vraag naar troschrysanten en santini's toenemen. Dat vertelt Danny van Uffelen van het chrysantenmerk Zentoo. Omdat Rusland traditioneel de grootste markt is, heeft dat ook veranderingen in het assortiment met zich meegebracht. Op de Flowers Expo Moscow, die van 11 t/m 13 september en aansluitend op de eerste schooldag op 1 september wederom plaats zal vinden, zal men hiermee uitpakken.


Danny van Uffelen en Otti Blok op de Flowers Expo vorig jaar.

Chrysanten in Rusland
Zoals bekend is Rusland verzot op de chrysant en voor het overgrote deel komen deze bloemen uit Nederland. "Kwaliteit is altijd belangrijk, maar zeker in Rusland. Dat kunnen onze kwekers bieden en om dat als Zentoo in het bijzonder waar te maken, hebben wij een lijst met kwaliteitscriteria opgesteld die 'strenger' is dan die van FloraHolland. Voldoen de stelen hier niet aan, dan gaan ze niet de markt op onder de brand Zentoo, maar onder de brand Vista."


Kijkje in de kas bij een van de bij Zentoo aangesloten chrysantenkwekers, Van Uffelen Flowers.

Santini's en troschrysanten
Groot is nog altijd belangrijk, maar geleidelijk breidt de belangstelling voor de kleinere bloemen zich uit. Van Uffelen: "Vroeger waren het echt alleen de geplozen chrysanten, nu verkopen ook de santini's en de troschrysanten steeds beter. Je ziet dat deze markt die van ons, West-Europa, volgt."

Daar moeten de 10 bij Zentoo aangesloten kwekers in mee en heeft dus gevolgen voor het assortiment. "Momenteel is zo'n 30% van het volume bestemd voor de Russische markt. Sinds kort is het merendeel van de stelen niet langer groot- maar kleinbloemig."

Roebel
Sinds jaar en dag is de koers van de roebel in de handel top of mind. "Het ergste is niet zozeer dat deze sinds de crisis flink gedaald is, maar dat deze erg wispelturig is. In een kwestie van dagen kan het 10, 20 procent verschillen. De laatste tijd is het min of meer stabiel - grofweg 70 roebel de euro - en dat maakt dat klanten beslissingen durven nemen. Maar het blijft, ook met het oog op de relatie tussen Rusland en het Westen & Amerika, een puntje van zorg."


De troschrysant Celebrate, een van de bestsellers in Rusland.

Prima prijzen
Maar hoe die relaties en hoe die koers ook is, Internationale Vrouwendag op 8 maart en de eerste schooldag op 1 september vinden altijd doorgang. "Dit jaar zijn de prijzen gemiddeld 30% hoger geweest dan vorig jaar. Dat heeft te maken met een betere focus van de kwekers op een stabiele aanvoer en bovendien profiteren de chrysanten van het droge weer en de problemen die dit voor een deel van het overige (zomerbloemen)segment met zich heeft meebracht."

FlowersExpo
Van 11 t/m 13 september vind in Moskou de Flowers Expo plaats, de grootste bloemenbeurs van het land. Het is voor Zentoo dan ook een hoogtepunt in het jaar, zowel voor wat betreft het onderhouden van klantrelaties als voor het pitchen van het assortiment. "Daarnaast brengt een beurs altijd wel iets verrassends met zich mee. Zo kregen we vorig jaar een klant op de koffie met het verzoek of we de door hem afgenomen dozen niet wat meer naar zijn smaak konden stylen. Gevolg is dat we nu 10-15 procent van onze bloemen in een nieuwe, iets kleinere doos zijn gaan verschepen dan de voormalige AA box. Dit formaat bleek handiger te stapelen en bovendien voor de kwaliteit van de bloemen beter te zijn."


Voor meer informatie:
Zentoo
Danny van Uffelen


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven