Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Blijven Nederlandse bedrijven weg op Fruit Logistica?

Tholen - Gisteren maakte Staay Food Group bekend na veertien jaar af te zien van deelname van de Fruit Logistica. Is dit een incident of wordt het een trend? We vroegen het aan een aantal vaste standhouders op de beurs in Berlijn. Ger van Burik die de standindeling verzorgt van de Holland Fresh Group in hal 3.2 ziet het vooral als een incident. "De laatste jaren is al zo vaak gezegd dat de beurs over de top heen is, maar je ziet de beurs jaarlijks alleen maar groeien. Ik heb voor komend jaar 8 afvallers, maar kan daar komend jaar 21 nieuwe bedrijven voor in de plaats zetten."

Tot de bedrijven die ervoor hebben gekozen dit jaar niet als exposant in de Holland-hal te staan, behoren de Agro Merchants Group, Bresc, Cela Vita, Holland Green Machine, Van der Plas Sprouts, Qualino en Toff. "Sommige van hen kiezen ervoor om eens in de twee jaar als standhouder op de beurs actief te zijn", vertelt Ger. Tot de standhouders die ten opzichte van vorig jaar nieuw aantreden in de Holland-hal behoren Cool Fresh International, Fruvo, Greenco, G. Kramer, STC, Verhoeckx, Verstegen Kruiden en aantal tuinbouwtoeleveranciers.



Nic Jooste van Cool Fresh International noemt de deelname als standhouder aan de Fruit Logistica voor 100% een zekerheidje. "Het succes op de beurs is het resultaat van zes maanden van gerichte inspanning vooraf. 'Pre-expo marketing' maakt alle verschil voor wat betreft afspraken met bestaande - en potentiële klanten. De locatie op de beurs bepaalt verder of je goede 'inloopcontacten' maakt. Tevens is het van belang de juiste boodschap uit te dragen en te laten zien waar je bedrijf voor staat en wat je voordelen zijn ten opzichte van de concurrentie."

Voor Royal ZON is deelname aan de beurs volgens Jos Caubo beslist geen zekerheidje. "Wij evalueren de deelname elk jaar na afloop van de beurs, door elk lid van de standbemanning uitgebreid te vragen naar de ervaringen. Feit blijft dat keiharde (omzet)resultaten van een beursdeelname altijd moeilijk meetbaar zijn, maar tot dusverre hebben wij op basis van de voorgaande evaluaties steeds besloten te gaan. Ook in 2019 zal ZON in Berlijn aanwezig zijn."

"Berlijn is een dure beurs, en het blijft veel geld om daar een stand neer te zetten. De oude wet luidt dat je van elke bestede promotie euro de helft weggooit, alleen weet je niet welke helft. Hoe dan ook is deze beursdeelname een ideale mogelijkheid om in enkele dagen tijd heel veel (nieuwe) klanten te spreken, en als je dat op individuele basis moet doen, dus met bezoeken, reizen en afspraken, kost dat ook veel tijd en geld", licht Jos toe.

Ook Best Fresh Group heeft de intentie om de komende jaren door te gaan met de Fruit Logistica. "Wij zien deze beurs als een mogelijkheid om veel klanten, leveranciers en potentials te spreken. Daarnaast is het een kans om nieuwe producten en ideeën te laten zien aan klanten en de reacties te peilen", aldus Ildi van Wingerden. "Het is altijd lastig om de verhouding tussen kosten en resultaat exact te bepalen. De Fruit Logistica is een dure aangelegenheid, zowel de kosten van de stand als de bemanning. Maar voor ons is het wel een effectieve en efficiënte manier om veel klanten in een korte tijd te spreken. We zijn een internationaal bedrijf met internationale klanten. Daarnaast hebben de bedrijven van de Best Fresh Group veel leveranciers op allerlei werelddelen. Op deze beurs kunnen we veel van hen spreken."

Fruit Attraction
De opkomende Fruit Attraction in Madrid ervaart Nic Jooste als heel erg positief. "De beurs geeft op één of andere manier een minder hectisch gevoel dan Berlijn. Als importeur gefocust op import vanuit het zuidelijk halfrond, is de timing ook gunstig. Diverse onderhandelingen aangaande het het aankomende jaar worden in Madrid gedaan. Wij hebben besloten om ons wederom te presenteren met een stand op de Fruit Attraction."

ZON heeft vooralsnog niet deelgenomen aan de Fruit Attraction. "Maar de beurs bezoeken is voor ons zeker interessant, vanwege de samenwerking met Spaanse coöperaties bij het voor de klok zetten van Spaans product in de wintermaanden", aldus Jos. Ildi van Wingerden noemt de beurs vooral laagdrempeliger. "Zeker voor ons kantoor in Spanje is dit een goede beurs om aan deel te nemen, maar in vergelijking tot de Fruit Logsitica in Berlijn is het wel minder interessant. Qua kosten is het wel aantrekkelijker."

Volgens Jos Caubo staat de positie van Berlijn niet onder druk. "Die is ijzersterk, ik zie daar niet snel een verschuiving optreden door het afhaken van één of enkele standhouders." Die mening is ook Ildi van Wingerden toegedaan. "Ik denk dat de Fruit Logistica voorlopig haar positie wel zal behouden." Nic Jooste besluit: "Ik denk dat Fruit Logistica haar positie - meeste bezoekers- zal behouden, maar dat Fruit Attraction en andere kleinere – meer congresachtige evenementen – absoluut gaan groeien."