Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Flexfresh:

Gepatenteerde folie verlengt vaasleven

Flexfresh, de speciale gepatenteerde folie die Uflex Limited heeft ontwikkeld op basis van een gepatenteerde polymeer formule die de houdbaarheid van bloemen verlengt, is een uitkomst voor bloemenbedrijven wereldwijd.

Flexfresh werkt volgens het principe van Active Modified Atmospheric Packaging (AMAP) en is de eerste folie ooit voor het verpakken van versproducten die biologisch afbreekbaar is door compostering en voldoet aan alle internationale voorschriften voor totale migratie (EC 1935/2004), REACH naleving (EC 1907/2006) en biodegradatie volgens DIN EN 13432 (2000-12). De verpakking kan binnen 180 dagen industrieel worden gecomposteerd.

Flexfresh werkt in combinatie met de Fast Respiration Meter en het laserperforatiesysteem geleverd door Perfotec B.V. in Nederland. Terwijl de ademhalingsmeter de ademhalingssnelheid van de bloemen vaststelt, gebruikt het lasersysteem deze informatie om de polymere folie aan te passen met behulp van een perforatiematrix. Digitale waterloze bloemenverpakking (Waterless Internet Flower Packaging) wordt steeds populairder bij bloemenbedrijven wereldwijd vanwege de vele voordelen die het met zich meebrengt.


 
Siva Shankaran, vicevoorzitter van Flexfresh bij Uflex Limited, over de voordelen en duurzaamheidsaspecten van het bekroonde verpakkingssysteem: "Het speciale gepatenteerde polymeer substraat is de eerste biologisch afbreekbare (door compostering) folie die de hydratatie van bloemen handhaaft tijdens transpiratie (verdamping waardoor vocht verloren gaat tijdens de ademhaling) waardoor een gesloten systeem ontstaat. Door de beschikbaarheid van zuurstof te verminderen, gaan bloemen langzamer ademen, waardoor overmatige oxidatie en uitdroging worden voorkomen. Door de folie blijven de bloemen gehydrateerde zuurstof inademen en wordt overtollige vochtigheid vrijgegeven zodat ze droog aanvoelen. De bloemen kunnen dus lang zonder water omdat de vochtigheid wordt heringevoerd terwijl ze in de aangepaste atmosfeer blijven ademen.

Met dit systeem kunnen bloemen 10 tot 15 dagen houdbaar blijven in vergelijking met de normale houdbaarheidstermijn van 4-5 dagen in conventionele verpakkingen. Hierdoor kunnen bloemisten en detailhandelaren grotere voorraden opslaan voor de drukte rondom feestdagen. Deze ontwikkeling is een groot voordeel voor e-commercebedrijven en retailers, die enorme besparingen oplevert.

We visualiseren een winkelaanbod zonder water en webshops die boeketten per post kunnen aanbieden zonder zorg over de kwaliteit bij aankomst. Met dit systeem wordt er bespaard op miljoenen liters water in de huidige bloementoeleveringsketen, wat het een van de meest duurzame verpakkingssystemen maakt. 

Alle bloemen worden internationaal vervoerd met dure luchtvracht. De typische toeleveringsketen is teler, veilinghuis, groothandelaar, detailhandelaar/bloemist en ten slotte de consument. Nu kunnen met e-commerce telers/merkeigenaren rechtstreeks met consumenten worden verbonden. En door bloemen als waterloos postpakket te verzenden, wordt ook kruisbesmetting met andere producten uitgesloten."

Shankaran wijst verder op de flinke besparingen bij zowel vervoer met vrachtwagens (er kan 2,7 keer meer worden vervoerd) als zeevracht. Uflex en Perfotec bieden oplossingen voor zowel e-commerce en detailhandel (flow-wrap verpakkingen) als bulkliners voor het zeevrachtvervoer van bloemen. Doordat bloemen rechtstreeks van oogst naar de markt kan worden vervoerd met goedkope zeevracht, wordt ook de koolstofvoetafdruk minder. 


“Omdat de frisheid van de verse snijbloem wordt bepaald door het watergehalte met het minste gewichtsverlies en lagere oxidatie, zien de bloemen er veel frisser en aantrekkelijker uit voor de consumenten. Consumentenklachten zijn met maar liefst 90% verminderd ten aanzien van de versheid van de bloemen. Door bloemen te bieden met een langere houdbaarheid is er waardeverbetering. Dat is het verschil dat Flexfresh maakt.” Bijkomend voordeel is dat bloemistenmerken zichtbaar zijn door de doorschijn van de gepatenteerde folie.

Proef in Nederland
De e-commerce afdeling van een bloemengroep in Nederland voerde recent een proef uit met waterloze bloemenverpakking. Bas Groeneweg, directeur van Perfotec, vertelt dat de gezamenlijk proef van hen en klant Flexfresh werd uitgevoerd om tot een evaluatie te komen van wat AMAP-technologie en Flexfresh te bieden hebben: “We hebben een onafhankelijke derde partij, Flower Watch (www.flowerwatch.com) aangesteld om deze proef uit te voeren. Flower Watch geniet wereldwijde erkenning als een toonaangevende expert in het bewaken en beveiligen van de kwaliteit en houdbaarheid van verse snijbloemen.”

Flower Watch voerde de proef uit met twee verschillende opstellingen. Een waarbij de bloemen bij 5º Celsius eerst 7 dagen in de koelopslag en daarna twee dagen in een emmer werden gehouden. En een tweede waarbij de bloemen onder dezelfde omstandigheden eerst 14 dagen in de koelopslag werden gehouden. Dit werd gedaan om de vergelijking te maken tussen de verschillende omstandigheden waarin bloemen meestal op de plaats van bestemming worden ontvangen. De Pink O'Hara Rose werd speciaal gekozen vanwege de complexiteit in zijn toeleveringsketen zoals hogere ademhalings- en verwelkingstemperaturen.

Drie bloemenmonsters werden vergeleken, verpakt in Flexfresh en Nappy Sack en onverpakt. In beide opstellingen (7 en 14 dagen in koelopslag) bleek Flexfresh een gegarandeerd vaasleven van zeven dagen te bieden; de bloemen stonden er op dag 7 nog even vers bij. Onverpakte en in Nappy Sack verpakte bloemen begonnen al op dag twee te verwelken."

Ashok Chaturvedi, voorzitter en algemeen directeur van Uflex Limited zei blij te zijn met de uitkomst van de proeven en de bevestiging van de verlenging van de bloemenhoudbaarheid door het gebruik van AMAP technologie en Flexfresh: "Hierdoor kunnen we onze klanten beter van dienst zijn doordat ze verspilling kunnen verminderen en de voordelen aan hun klanten kunnen doorberekenen. We zijn blij om hiervoor met Perfotec samen te werken."

Shankaran: "Flexfresh wordt als verpakkingssysteem wereldwijd steeds populairder voor het verlengen van de houdbaarheid behalve voor bloemen ook voor verschillende soorten groenten en fruit. Deze verpakking is zeer gewild door exporteurs van over de hele wereld voor het exporteren van hun versproducten door goedkopere zeevracht in plaats van dure luchtvracht. En met Flexfresh zijn er verschillende duurzaamheidsvoordelen die het systeem milieuvriendelijk en populair maken in de tijd waarin we leven."
 
Voor meer informatie:
PerfoTec
Klompenmakersweg 16
3449 JB Woerden
Nederland
T: +31 (0)297 25 55 54
info@perfotec.com
www.perfotec.com

Uflex
Corporate Office, A-107-108 Sector IV
Noida, Uttar Pradesh, India 201301
T: +91 120 4012339
enquiry@uflexltd.com
www.uflexltd.com
Publicatiedatum: