Na het eerste evenement in Kalkar in 2016 had het beursmanagement al beslist om Hortivation naar de IPM Essen te brengen. De doorslaggevende factor was de unanieme teneur in de sector: niet alleen zouden marktleiders en beslissers vertegenwoordigd zijn op een van 's werelds meest toonaangevende plantenbeurzen, ook zou de aanwezigheid van teelt en handel resulteren in nieuwe kansen voor de tuinbouwsector. In 2018 was Hortivation vervolgens voor het eerst onderdeel van IPM Essen.
"Het oorspronkelijke concept om sterke verkoopconcepten te tonen en geen individuele producten heeft zijn waarde bewezen en zal worden voortgezet." De nieuwe naamgeving is een uitdrukking van de band met 's werelds toonaangevende beurs, IPM Essen. "Discovery" staat niet alleen voor ontdekking, maar ook voor herkenning: bezoekers worden pioniers in hun eigen sector en leren nieuwe dingen over trends, evenals over koopgedrag en behoeften van klanten. De bezoekers krijgen dat alles gepresenteerd in een compacte en begrijpelijke vorm. De naam 'IPM Discovery Center' en de bijbehorende slogan 'Explore Your Industry!' omschrijft het idee op een zeer geschikte manier", aldus Oliver P. Kuhrt.