Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wagenpark Koeltrans Angeren in 7 jaar tijd uitgegroeid naar 65 vrachtwagens

"Chauffeurstekort, capaciteit en economische groei gaan voor heet transportjaar zorgen"

Tholen - In de zomer van 2010 ging Günther Maters van start met Koeltrans Angeren, actief in het transport van groenten, fruit, bloemen en planten van en naar Duitsland. Ruim zeven jaar later bestaat het wagenpark uit maar liefst 61 vrachtwagens. "Zo'n 60% van ons transport bestaat uit AGF, de rest uit bloemen en planten", vertelt de directeur. Hij verwacht een 'heet' 2018 voor het verstransport.



Soms geluk
Op de vraag hoe hij zo'n snelle groei heeft kunnen maken, antwoordt Günther: "Toen we zeven jaar terug van start gingen, zaten we middenin de crisis. Veel vervoerders waren intern gericht vanwege de financiële problemen. Wij waren net gestart en kwamen met een positief verhaal naar onze klanten. Dat werd erg gewaardeerd en dat geldt ook voor onze aanpak van 'afspraak=afspraak'. Maar natuurlijk moet je soms ook geluk hebben en speelt het aspect gunning in onze wereld ook een erg grote rol. En alles staat of valt met de juiste mensen. Daarbij zit de groei bij ons over veel klanten verdeeld. Ik wil niet te afhankelijk worden van een bepaalde klant."



Spannend
Inmiddels heeft de crisistijd plaatsgemaakt voor een opleving. "Vijf jaar geleden was het nog weleens 'voor jou tien anderen'. Dat uitmelken is inmiddels wel voorbij. Ik ben ervan overtuigd dat 2018 door de combinatie van tekort aan capaciteit en chauffeurs en de economische groei een heel spannend jaar gaat worden. En exporteurs zien dat ook, zij weten ook wat er in de markt speelt en beseffen dat als hun handel niet wegkomt zij ook een probleem hebben", zegt Günther.



LZV
Ook het inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zit in de 'aard van het beestje' bij Koeltrans Angeren. Zo passeerde deze week de eerste Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) van het bedrijf, als één van de eerste vervoerders, de Duitse grens. "Ik ben er trots op dat we nu ook Duitse klanten met de LZV kunnen bevoorraden. Het toegestane totaalgewicht van 40 ton maakt dit transport helaas alleen inzetbaar voor de lichtere vrachten, waardoor het voor het bloementransport aantrekkelijker is dan voor het groupagetransport van groenten en fruit. Leeg heb je namelijk al ruim 20 ton gewicht. Daarbij is er vanuit Duitsland vanuit het 'spoor' een hevige lobby gaande, waardoor ik verwacht dat men niet snel aan het gewicht zal tornen."



"Toch ben ik enthousiast over de LZV's. Daarom zijn we ook snel in deze ontwikkeling gestapt. Tot voor kort was het LZV-transport alleen in Nederland en Scandinavië toegestaan, maar ik verwacht dat België volgend jaar ook aan dit lijstje toegevoegd kan worden. We hebben in onze sector te maken met een serieus chauffeurstekort. In plek van drie normale auto's kunnen we met twee LZV's rijden. Dat is ook vanuit milieu-oogpunt een goede ontwikkeling en je dringt er de files mee terug. Tel uit je winst", besluit de transporteur.

Voor meer informatie:
Gunther Maters
Koeltrans Angeren
T +31 26 3252407
[email protected]
www.koeltrans.nl
Publicatiedatum: