Johan van Velden, Wooning Orchids:

"Bamboe Orchidee verdient eigen verhaal"

Tholen - In het grote geweld van de Phalaenopsis is de Dendrobium nobile een ondergeschoven kindje, meent Johan van Velden, directeur van Wooning Orchids. Om hier verandering in te brengen, probeert hij uiteraard zoveel mogelijk herrie voor zijn product te maken. Of, zoals dat vandaag zo mooi heet, het verhaal te vertellen. “Te beginnen bij de naam. We zijn met een aantal ideeën de straat opgegaan en kwamen thuis met Bamboe Orchidee. Daar heeft hij dan ook wat van weg en bovendien bekt het lekker in het Engels.”


Johan van Velden

Het is een exclusief product, die Bamboe Orchidee. Van oorsprong komt de plant uit Japan. Daar is die teelt op zijn retour (net als er, overigens, de hele tuinbouw in Japan), maar ook elders in de wereld is het klein. In Nederland zijn er slechts drie producerende partijen. In het buitenland weet zelfs Johan er geen noemenswaardige te noemen. Het uitgangsmateriaal komt zelfs van maar een partij: Floricultura. Dit alles biedt een groot voordeel: je bent exclusief. Maar ook nadelen: hoe moet het eigenlijk, wat zijn de mogelijkheden, wat kun je ermee? “Een blauwdruk is er niet en in die zin blijft het pionieren. Ook moet je ver vooruit kijken: vandaag bestellen we wat we in 2020 op de markt zetten. En een grote community, een gedeelde kennis, is beperkt voorhanden.” 

Ondergesneeuwd
Zo dient men nog altijd rekening te houden met het feit, dat nu eenmaal een deel van de productie uitvalt. Een slagingspercentage dus, een toch wat wonderlijk begrip voor, zeg, een kweker van hortensia’s of cyclamen. Maar toch ziet Johan dit niet als de voornaamste uitdaging. “Het echte probleem met ons product is dat het ondergesneeuwd wordt in het geweld van de Phalaenopsis. Het komt er niet tussen en als het al een schap haalt, mag het niets meer kosten dan de rest. En dat gaat simpelweg niet.”


foto's: Wooning Orchids

De Bamboe Orchidee maakt ongeveer 3% uit van de totale orchideeënproductie. Het percentage consumenten dat weet wat een Bamboe Orchidee is, is waarschijnlijk niet veel groter, maar een recent ‘succesje’ is dat IKEA de plant heeft uitgeroepen tot ‘orchidee nummer twee’ (na, uiteraard, de Phaleanopsis) en ze ook is gaan verkopen. Een manier waarop Wooning zelf meer bekendheid hoopt te genereren, is met een eigen winkeltje. Recentelijk werd deze geopend op de tuin in Bleiswijk. Van maandag t/m vrijdag vindt de handel er een presentatie en op zaterdag gaan de deuren open voor de consument. “Ook kunnen we daar mooi vertellen dat we de plant duurzaam telen en kunnen we laten zien en de mensen laten meedenken over wat er allemaal te verzinnen is op gebied van toegevoegde waarde. Ook zien we zeker groeikansen. Een massaproduct is het niet en moet het ook niet worden, maar in het exclusievere segment is zeker meer te halen.”

Alleen nog Bamboe
Op de tuin is 40% van de ruimte vrijgemaakt voor de Bamboe Orchidee. Per 1 september deze maand gaan deze allemaal de markt op onder de nieuwe naam Bamboe Orchidee – onder meer het resultaat van een student, die op de tuin enkele maanden aan een marketingplan getimmerd heeft. Verder komt er iemand voor de communicatie en die de verkoop gaat ondersteunen “en als de winkel een beetje loopt, dan willen we er workshops gaan geven en bedrijfsarrangementen maken. We hebben al een bloemist in dienst, die dat met veel plezier en creativiteit voor ons een dag in de week wil gaan doen."

Voor meer informatie:
Wooning Orchids
Johan van Velden
Anthuriumweg 4
2665 KV Bleiswijk
T: (0031) (0)10-5293333
M: 0620610115
E: jvanvelden@wooningorchids.com
www.wooningorchids.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven