Kleurrijke tuinplanten geliefd bij Europese consument
De afdeling Business & Market Intelligence van Royal FloraHolland heeft een jaar lang het aankoopgedrag van consumenten gemonitord. Daarbij is ook gekeken naar de verschillen tussen Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Eénjarige tuinbloeiers meest populair
In alle landen zien we dat éénjarige tuinbloeiers het meest worden aangeschaft. Van de aankopen voor in de tuin heeft de consument in 2016 gemiddeld 35-40% besteed aan tuinplanten. In Nederland ligt dit percentage hoger. Daar zien we dat 50% van de aankopen wordt besteed aan éénjarige tuinbloeiers. De vaste planten, die meerdere jaren bloeien, staan op de tweede plaatse en zijn goed voor zo'n 30% van de aankopen. Opvallend is dat in Zweden de groentenplanten en fruitbomen bijna 20% bedragen van de aankoop van tuinplanten. De tomaten-, aardbeien- en komkommerplant zijn de meest populaire planten in deze groep.
Grafiek Volume
Petunia en Lavendel in top 5
De meest gekochte éénjarige tuinplanten zijn de Petunia, Fuchsia, Viooltje, Geranium en de Chrysanthemum. Bij de vaste planten is Lavendel in alle landen de meeste populaire plant. Gezamenlijk met Winterheide en Potroos staan ze in de top 5 van alle landen. In Nederland is de Hortensia ook populair.
Meerkleurig populair
Bij de éénjarige tuinplanten worden in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk het meeste voor meerkleurige tuinplanten gekozen om de tuin op te fleuren (rond de 20%). In Frankrijk zijn rood en roze het meest populair. Opvallend is dat er in Zweden een lichte voorkeur is voor wit (17%). Bij de vaste planten is in alle onderzochte landen de kleur paars het meest populair. Dit is te verklaren door de populariteit van de Lavendel, die in alle landen op nummer 1 staat. Ook roze en wit zijn populair in verschillende landen.
Plek in de tuin
Het merendeel van de tuinplanten wordt in de volle grond geplant en bij voorkeur in de achtertuin. In het Verenigd Koninkrijk staan, in vergelijking met de andere landen, minder tuinplanten op het balkon en op het terras in de pot (15% tegenover 30-35% in de andere landen). Daar zet men relatief vaker tuinplanten in de volle grond in de achtertuin. Dit beeld klopt ook als we kijken naar het aanbod bij Britse tuincentra waar nog veel half gewas wordt verkocht in plaats van een kant-en-klaar product. In Frankrijk en Zweden is de voortuin belangrijker dan de achtertuin.
Britten kopen tuinplanten online
Tuinplanten worden in Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden bij voorkeur in het tuincentrum aangeschaft. Ongeveer één op de drie tuinplanten worden in dit kanaal aangeschaft. In Nederland is dit 46% van de aankopen. In Frankrijk worden er ook relatief veel tuinplanten via een kwekerij aangeschaft (19%). Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop met het online aankopen van tuinplanten: zo'n 12% van de tuinplanten worden via dit kanaal aangeschaft. In het Verenigd Koninkrijk timmeren online aanbieders zoals Crocus, Primrose en BakkerSpalding al jaren hard aan de weg. Vanwege de goede reputatie van deze bedrijven en het gemak van thuisbezorging bestellen veel Britten de tuinplanten online.
Grafiek afzetkanalen
Bron: Royal FloraHolland