Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

California Spring Trials van start

Tholen - Geur, kleuren in de mix, biologische bestuivers en het bereiken van de 'millennials'. Het is een greep uit de hot topics op de California Spring Trials, die afgelopen zondag van start gingen. Onze redacteur is ter plaatse en bezoekt, gewapend met camera en kladblok, de deelnemende veredelaars. Hieronder wat eerste indrukken:

De Spring Trials is het moment waarop de veredelaars hun noviteiten presenteren. Leuk om te zien is dat, hoewel iedereen zijn eigen 'dingetje' pitcht, er toch ook algemene trends lijken te zijn. Een daarvan is geur. Niet alleen in de rozen, waar dat al langer het geval is, maar ook steeds meer in balkon-, terras- en potplanten. Om er een voorbeeld uit te lichten: heeft u wel eens van geurende cyclamen gehoord? Te zien bij Varinova (op locatie van Headstart Nursery), die aldaar de nieuwe serie Rocolina presenteert.



Bijen
Een andere thema is het (vermeende) uitsterven van bijen en andere natuurlijke bestuivers. Dat is de reden dat veredelaars zich geroepen voelen 'bestuiver vriendelijke' planten te ontwikkelen. Dat is: bloemen die bijtjes aantrekken. De opkomst en populariteit van de lavendel, bijvoorbeeld, is zo'n plant en tal van veredelaars presenteren op dat vlak nieuw gebladerte.

"Je moet X met Y combineren, dan krijg je pas echt iets moois." Dergelijke uitspraken zijn op te tekenen uit tal van monden en inderdaad kun je niet op de 'mixen' heen. Je moet daarbij niet denken aan een type plant of bloem in een aantal verschillende kleuren, maar zelfs totaal verschillende planten. Het is een heus nieuw product segment te noemen: het leveren van combinatie-stek en/of combinatie-zaad en de klant te adviseren over wat (teelt-technisch gezien) wel en niet goed samengaat.

Jongeren
De Millennials, jongeren voor de niet-marketeers, komen tot slot ook vaak ter sprake. Hoe bereiken we de jeugd? Een antwoord in die richting lijkt te worden gezocht in 'convenience'. Veredelaars zijn natuurlijk altijd op zoek naar nieuwe geuren en kleuren, maar ontwikkelingen op die gebieden gaan langzaam en zullen vermoedelijk ook niet hele generaties van het ene op het andere moment enthousiasmeren. Echter, met de "ready to use products", het vergroten van de mogelijkheden op een kleurrijke tuin voor de groene vingerlozen, lijkt aan te slaan.

De California Spring Trials duren nog t/m donderdag. Volgende week presenteren we en uitgebreid reportage.



Gundula Wagner van Benary. De veredelaar presenteert o.a. van QR-codes voorziene zaadverpakkingen. En er is meer nieuws: het bedrijf lanceert een nieuw bedrijf, Benary+: een samenwerking met Volmary specifiek op de Noord-Amerikaanse markt.


Jen Miner van Pacific Plug and Liner, presenteert de 'Euchibeckia Butterscotch Biscuit'. 


Op veel locaties worden tours voor groepen verzorgd, zoals hier bij Proven Winners.


Alicain Carlson en Nocole Kubota presenteren de nieuwe Sunfinity.


Jerome O'Neill van Vista Farms, hier met de nieuwe bougainvillea Sunstone Red.


Op locatie van Headstart Nursery, alwaar o.a. Danziger en Varinova het assortiment presenteren.



De presentatie van Sakata Seed America (foto's gedeeld via Twitter en Instagram)


Beekenkamp is ook van de partij: "Great first day at #Cast2017! Come and see us whilst u can!" (via facebook @Beekenkamp)