Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Holland Strelitzia

"Liever groot in nicheproduct dan klein in groot product"

De broers Roland en Barry Duyvenstijn van Holland Strelitzia kweken sinds 2002 het nicheproduct strelitzia’s. Roland is verantwoordelijk voor de promotie en verkoop en Barry houdt zich bezig met de teelt. Op de website van FloraHolland vertellen ze over de kwekerij.

"Ons familiebedrijf startte als groentebedrijf in de Lier. In 1980 stapte mijn vader over op Gerbera's. Dit ging ons prima af, maar we merkten dat we liever groot waren in een nicheproduct dan klein in een groot product. Zodoende zijn we in 2002 overgegaan naar strelitzia's en verhuisden we met de kwekerij naar Zevenhuizen. De tuin heeft een oppervlakte van 2,5 hectare. In de tuinderswereld zijn we met 2,5 hectare misschien niet de grootste, maar in de Nederlandse strelitziateelt spelen wij een actieve rol.



Jaarrond
Wij gebruiken verschillende teelttechnieken om onze klanten het hele jaar rond te kunnen bedienen. Zo telen we zowel koud als warm, maar ook in de vollegrond en op pot. Op langer termijn stappen we van de vollegrondsteelt af. Op pot telen levert ons namelijk een optimalere plantdichtheid. Als gewasbeschermingsmiddelen gebruiken wij nagenoeg alleen biologische bestrijdingsmiddelen.

Duurzame relatie met klanten
Onze producten komen voornamelijk bij bloemisten en arrangeurs in Noord- en Oost Europa terecht. Strelitzia's worden het meest verkocht in het hoge segment. Ik sta dan ook voor mijn product en vind het belangrijk dat de kwaliteit top of the bill is. Ik wacht liever een dag langer met snijden, dan dat ik een product te rauw lever.

Mijn voorkeur gaat uit naar een duurzame relatie. Het produceren van zaadje tot bloem kost zo'n drie á vijf jaar. Dan moet je de zekerheid hebben dat de klant ook over vijf jaar nog steeds jouw producten wil kopen. Sommige bloemisten en arrangeurs sturen mij foto's toe van creaties met mijn producten of taggen mij in hun social media berichten. Wij hebben Strelitzia's geleverd aan Amanda Coghill voor de Chelsea Flower show 2016. Nadat zij met haar creatie (en onze paradijsvogelbloemen) goud heeft behaald, heeft zij ontzettend veel positieve content over Holland Strelitzia gedeeld op social media. Dat maakt je wel heel trots hoor!

Krachten bundelen
Ondanks dat Holland Strelitzia vooral via Directe Verkoop handel drijft en de klok niet actief gebruikt, zijn we zeer betrokken bij de coöperatie. Ik ben bij elke bijeenkomst van Coöperatie2020 geweest en vind het belangrijk om krachten binnen FPC's te bundelen. Ik hoop dat diverse FPC's beter gaan samenwerken om de productpromotie beter op te zetten. Op die manier kunnen we gebruik maken van elkaars kennis en krachten. En samen kansen creëren.

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: