Aan het woord is John Elsgeest, vanuit Novosibirsk. In opdracht van Deliflor is hij daar om inside information winnen: wat zijn de trends, wat wordt verkocht, hoe is de kwaliteit en natuurlijk: waar vraagt de markt om. Wij vroegen hem naar zijn indrukken.

“Je ziet veel tulpen, veel hyacinten, veel narcissen en andere voorjaarsbloemen. Misschien waren dat vroeger meer rozen en chrysanten, maar dat is moeilijk te zeggen. Wel valt op dat de tulpen, die ook veel hier in Rusland geproduceerd worden, van zware kwaliteit zijn en goed op kleur. 40 – 45 cm is de standaard, terwijl bij/voor ons in Nederland 30 – 35 goed genoeg is. Dat heeft alles met de consument te maken: het is echt een cadeautje en hoe groter en hoe meer kleur, hoe beter.”
Dat bosje is dan ook een stuk duurder. Maar een Rus, het is echt waar, spaart zich er het brood voor uit de mond. “Realiseer je dat niet alleen vrouw of vriendin een bloemetje krijgt, maar alle vrouwen die je kent. Collega’s, buurvrouw, juffrouw, iedereen. Het verschil in wat je geeft, zit hem in de grootte: hoe verder weg de relatie, hoe kleiner het boeket.”

We lazen eerder al: Vrouwendag heeft dit jaar geresulteerd in goede exportcijfers. Aan de klok werden bloemen duurder verkocht, maar een zich wat herstellende roebel compenseerde dat aardig. Vorig jaar rond deze tijd was 1 euro ongeveer 80 roebel waard. Dat is nu ongeveer 60. “Het dieptepunt van de crisis in Rusland is wel bereikt of ligt zelfs achter ons. Er zit weer schwung in de handel. De plaatselijke verkoop is goed verlopen en alle groothandelaren die ik hier bezocht heb, zijn uitverkocht.”

De straathandel, die je op de foto’s ziet, zie je niet overal. “Dat is typisch voor deze regio. In bijvoorbeeld Moskou zie je dat niet. Ook zijn er in de afgelopen jaren wat bloemenwinkels uit de stad verdwenen, wat in combinatie met geslonken inkomens, dergelijk praktijken in de hand werkt. Bovendien zit het in de cultuur: je koopt bij voorkeur alles zo dichtbij mogelijk. Nu is de winter voorbij maar vriest het nog altijd 10 graden. Allicht dat dat ermee te maken heeft.”

John werkte voorheen bij Deliflor en is afgelopen jaar begonnen met Flower Circus, een bedrijf dat bloemen wil promoten door deze letterlijk bij de bloemist en consument overal ter wereld te laten zien. Rusland is een belangrijke focus en John kent de markt er goed. Voor meer informatie over Flower Circus, klik hier.
Voor meer informatie:

John Elsgeest
T: +31 651 26 36 56
E: [email protected]
www.flowercircus.nl