Omzet detailhandel in 2016 bijna twee procent hoger
De detailhandelsverkopen (volume) liggen in 2016 nog wel 9,7 procent onder het niveau van vóór de crisis in 2008. Vooral de verkopen van fysieke winkels in de non-foodsector blijven ver achter, 17 procent, op het niveau van 2008. Bij de winkels in food liggen de verkopen 0,4 procent lager dan in 2008.
Supermarktomzet 2 procent gestegen
De omzet van de grootste branche binnen de foodsector, de supermarkten, groeide in 2016 met 2 procent. De dagelijkse boodschappen in de supermarkten werden in deze periode 1,2 procent duurder, de verkopen namen met 0,9 procent toe. Binnen de foodsector ontwikkelt de omzet van slijters zich al geruime tijd negatief.
Omzetgroei bouwmarkten en woonwinkels
Bouwmarkten en woonwinkels met artikelen als meubels, vloerbedekking en verlichting, zagen hun omzet in 2016 met respectievelijk 5,5 procent en 3,1 procent stijgen. Voor beide branches geldt echter dat de verkopen in 2016 nog ruim 20 procent achterblijven bij de niveaus van 2008.
Grootste omzetgroei bij webshops
Webshops boekten in 2016 de grootste omzetgroei. Vergeleken met 2015 steeg de omzet met 18,7 procent. Vergeleken met 2010 lag de omzet in 2016 zelfs 85 procent hoger.
Bron: CBS