Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet detailhandel in 2016 bijna twee procent hoger

De detailhandel heeft in 2016 1,9 procent meer omzet geboekt dan in 2015. De verkopen groeiden met 1,4 procent. Vooral supermarkten, kledingwinkels, bouwmarkten en woninginrichtingswinkels zagen hun omzet en verkopen in 2016 toenemen. De sterkste omzetgroei zat bij de webwinkels. Dit meldt het CBS in de Kwartaalmonitor detailhandel.



De detailhandelsverkopen (volume) liggen in 2016 nog wel 9,7 procent onder het niveau van vóór de crisis in 2008. Vooral de verkopen van fysieke winkels in de non-foodsector blijven ver achter, 17 procent, op het niveau van 2008. Bij de winkels in food liggen de verkopen 0,4 procent lager dan in 2008.

Supermarktomzet 2 procent gestegen
De omzet van de grootste branche binnen de foodsector, de supermarkten, groeide in 2016 met 2 procent. De dagelijkse boodschappen in de supermarkten werden in deze periode 1,2 procent duurder, de verkopen namen met 0,9 procent toe. Binnen de foodsector ontwikkelt de omzet van slijters zich al geruime tijd negatief.

Omzetgroei bouwmarkten en woonwinkels
Bouwmarkten en woonwinkels met artikelen als meubels, vloerbedekking en verlichting, zagen hun omzet in 2016 met respectievelijk 5,5 procent en 3,1 procent stijgen. Voor beide branches geldt echter dat de verkopen in 2016 nog ruim 20 procent achterblijven bij de niveaus van 2008.

Grootste omzetgroei bij webshops
Webshops boekten in 2016 de grootste omzetgroei. Vergeleken met 2015 steeg de omzet met 18,7 procent. Vergeleken met 2010 lag de omzet in 2016 zelfs 85 procent hoger.



Bron: CBS
Publicatiedatum: