Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eric Egberts, BloomyPro

Een Spotify voor bloemen

Tholen - Beelden zeggen meer dan woorden en als dat zo is – en natuurlijk is dat zo – gaat het in 3D visualiseren van bloemen een grote bijdrage leveren aan de verkoop ervan. Tegelijkertijd stimuleert de software, waarmee visualiseren mogelijk wordt, een verbreding van het assortiment en niet een versmalling, zoals je dat nu ziet gebeuren.

Het is de vaste overtuiging van Eric Egberts, die samen met een team developers bouwt aan BloomyPro. Wanneer je er een account hebt, kun je bloemen aanvinken, er een hoes omheen draaien, het geheel van alle kanten bekijken en het boeket aldus visualiseren. Dat is geinig, maar wat het echt bijzonder maakt is niet direct zichtbaar.

Van platenzaak naar Spotify
Eric Egberts: “In de jaren ’90 had je platenwinkels. Daar lagen platen van vele artiesten, maar een aantal artiesten, zeg Michael Jackson, werden door dj’s ‘geplugged’. De platenverkoper had weinig keus of hij moest ervoor zorgen die nieuwste plaat van Michael Jackson prominent in het schap te leggen met als gevolg dat de consument in de praktijk met weinig variëteit tevreden werd gesteld. Welnu, de bloemenwinkel van vandaag is die platenzaak van toen en de inkopers van groothandelaren en retailers zijn de dj’s. Het aanbod wordt sterk gelimiteerd. Exclusieve producten zijn steeds meer onzichtbaar en de bloemist, die juist gebaat is bij een zo groot mogelijk assortiment, heeft het nakijken.”


 
“Maar”, vervolgt Eric, “vandaag heb je geen platenzaken meer. We hebben nu Spotify. Alles is altijd binnen handbereik. En dat was precies ons idee met Bloomy Pro. Wij presenteren het gehele aanbod. Dat wil zeggen, we hebben een koppeling gemaakt met Floramondo en hebben aldus het complete aanbod, 1100 à 1200 soorten bloemen, in het systeem. We laten het aan de klant over daarmee te componeren wat hij wil. Vervolgens moet hij het ook in de ruimte, in het schap, kunnen visualiseren. Dat zijn we nu aan het bouwen. En kun je dat, dan ga je met een klant op Skype zitten en loopt deze nooit met lege handen naar buiten. Zoals ook een consument die in de winkel een bloemetje komt kopen, nooit met lege handen weggaat.”

Keten getransformeerd
En dan komen we nu bij de laatste stap, die nodig is om te zien waarom dit model dan zo bijzonder claimt te zijn. “Je kunt zoeken op naam, maar ook op veredelaar. Die laatste wil natuurlijk zijn complete assortiment in de database hebben. Vervolgens komt een Dillewijn of Broekhof om de hoek kijken, die het liefst zijn sleeve om het boeket ziet. En wie zoekt er dan, wie gebruikt de software? Dat zijn natuurlijk de Dutch Flower Groups van deze wereld. We hebben nu een 25 tal groothandelaren zoals DGF, Queens in Amerika, Bouquetnet, Bloomon en zo nog een aantal die al van ons platform gebruik maken. Welnu, als je zodoende het hele wereldje bij elkaar hebt en een open platform hebt gecreëerd waarop iedereen data deelt en kan meekijken, dan kun je zien wat werkt en wat niet, welke marges er gehaald zijn, wat de doorlooptijden zijn, etc. Dan heb je de keten omgedraaid en deze daadwerkelijk getransformeerd van een aanbod naar een vraag gestuurde keten.”

E-commerce
Zoals ook Luke Wijnhold van Post NL verkondigt in zijn blogs, deelt Eric de overtuiging dat er in de sierteelt gebouwd moet worden aan e-commerce oplossingen. Dat is dan ook precies wat BloomyPro, dat inmiddels ook een vestiging in Amerika heeft en bijvoorbeeld ook een bloomycreations.nl, dat van dezelfde groep uitgaat (VANAD Group uit Capelle aan de IJssel), beoogt. “Er is een wereld te winnen. Het is toch van de zotte dat de grote online aanbieders van boeketten zelden het assortiment aanpassen, omdat dat gewoon te duur is?

Voor meer informatie:
BloomyPro
Eric Egberts
M: +31651388039
E: [email protected]
www.bloomypro.com