"Het tijdperk van kopen aan de veilingklok loopt echt op zijn einde"
Focus verleggen
“Het tijdperk van kopen aan de veilingklok loopt echt op zijn einde,” aldus Martijn Warmerdam, verantwoordelijk voor de commerciële afdeling bij De Haas. “Vroeger kweekte een kweker de kleur die hij mooi vond. Nu moet hij zijn focus verleggen naar de kleur waar de meeste vraag naar is.” Om dit in kwalitatief goede banen te leiden, is meer kennis nodig. “Ik weet dat we goed en sterk product in huis hebben dat goed verkoopt. Maar hoe weet ik of een bepaalde lengte of kleur datgene is, waar de sierteeltsector op zit te wachten?”
Continuïteit
Hij merkte dat FleuraMetz eenzelfde doel voor ogen had. Beide partijen kozen voor elkaar omdat de behoefte van de bloemist centraal staat. Warmerdam: “We willen beiden inzichtelijk krijgen wat die behoefte is en zorgen dat het beschikbaar is.” FleuraMetz-inkoper Piet Ravensbergen is dat met hem eens. “Mensen willen de keuze kunnen maken wanneer het hen uitkomt. Een breed assortiment, maar wel met dezelfde hoogwaardige kwaliteit. Wij weten dat De Haas dit niveau continu en consistent vasthoudt.”
Samen gaat het makkelijker
Samen bespreken de twee de behoeftes aan verschillende kleuren. Kweker Arschwin de Haas, verantwoordelijk voor de schitterende tuinen vol Calla’s en Helleborus, hoort de discussie over geel en zwart en trekt zijn wenkbrauwen op: “Ik denk niet dat een zwarte Calla in de zomer nou een ontzettende hit wordt.” “Nee,” vult Warmerdam aan, “maar als dit wel zo blijkt te zijn, zorgen we ervoor dat we het in huis hebben.”
De Haas heeft het breedste assortiment op 1 locatie, zodat alle relevante kleuren en soorten beschikbaar zijn. Ravensbergen: “Trends worden opgemerkt door onze Marketingafdeling, maar ook voor de traditioneel georiënteerde bloemist bieden we een goed aanbod.” Warmerdam: “Met die gegevens kunnen wij dan weer aan de slag, zodat we goed beslagen ten ijs komen. Dat maakt samenwerken niet alleen nuttig, maar ook leuk!”
Bron: FleuraMetz