Familiebedrijven hebben hogere waardering en meer rendement
Lees het rapport (PDF)
Identiteit en sociaal kapitaal
Familiewaarden? Ik had even tijd nodig om de boodschap te laten bezinken. Is dit de indringende blik van grootvaders portret bij de entree of in de boardroom van het bedrijf? Nee, niet de foto van opa bij de ingang, maar de identiteit van het familiebedrijf is de interne succesfactor. Identiteit geeft focus op wat we doen, waarom we dingen doen zoals we ze doen en waar dit aan bijdraagt. De tweede succesfactor is sociaal kapitaal. Hoe weet het familiebedrijf klanten en leveranciers aan zich te binden? Dat is de trots die leveranciers en klanten voelen om zaken te mogen doen met het familiebedrijf.
foto genomen uit het rapport (credits: Friso Keuris)
Familiewaarden vertalen naar echte waarde
Sommige familiebedrijven zijn er enorm goed in om de waarden van het bedrijf over te dragen van generatie op generatie. Aardige voorbeelden buiten de glastuinbouw zijn Van der Valk, Philips en Gulpener bierbrouwerijen. Allemaal bedrijven die in staat zijn het kapitaal generaties lang voort te zetten. In het onderzoek staat hoe je de ‘waarden’ ook echt tot waarde kunt vertalen. Lees het snel na want het biedt gratis advies om het familiebedrijf toekomstbestendiger te maken.
Familiewaarden in de glastuinbouw
Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de glastuinbouwondernemers ouder dan 55 jaar geen opvolger heeft. Allemaal bedrijven met familiewaarden die tot waarde moeten worden gebracht. In het onderzoek vindt u een stappenplan om deze waarden te verzilveren via zeven concrete stappen. Ik raad u aan deze zeven stappen na te lopen voor uw bedrijf. Verzilver het potentieel van uw familiebedrijf. Vanmiddag toch nog maar een familieoverleg houden onder het portret van opa met waarden verzilveren als enige agendapunt.
tekst: Arne Bac, Sectormanager Tuinbouw Rabobank