Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk van den Berg, Summerflowers:

"Als je maar lang genoeg overal mooie bloemen laat zien, krijg je vanzelf de aandacht"

"Schreeuwen om aandacht is wat er soms van je wordt verwacht. Als je niet steeds laat zien hoe leuk je bent, dan zie je dat de aandacht door de nog grotere schreeuwers naar zich toe wordt getrokken. Als dat schreeuwen om aandacht dan niet helemaal zo in je genen zit, is dat soms best wel lastig."

Hoe maak je nu het best reclame voor bloemen? In onderstaande column zoekt Henk van den Berg, de man achter het kwekers-/ promotiecollectief Summerflowers, naar antwoorden.

"Als ik naar de reclame van Klaverblad verzekeringen kijk, zou je haast gaan denken dat als je maar lang genoeg gewoon je ding doet, het vanzelf wel goed komt. Nu vraag ik mij af hoeveel mensen zouden weten dat klaverblad geen reclame maakt als ze geen televisiereclame hadden gemaakt. Zonder deze oubollige maar toch zo opvallende tv reclame had nu nog niemand geweten hoe gewoon goed deze maatschappij wel is. Dit is een beetje hetzelfde als de oude term “goede wijn behoeft geen krans”. Deze term is ook duidelijk verzonnen door de mensen die hun wijn al goed onder de aandacht hadden en het eigenlijk helemaal niet leuk vonden dat andere wijnproducenten reclame gingen maken. Als ze dus maar overal vertellen dat reclame maken niet nodig is, worden ze nog geloofd ook, want ze hebben het best goed gedaan.


fotocredits: Summerflowers

Het komt er dus op neer dat er ook in de reclame politiek bedreven wordt. Zeg je wat je vind of zeg wat je het liefst hebt dat de mensen geloven. Als je door te zeggen wat mensen willen horen de aandacht hebt, kun je daarna gewoon je boodschap vertellen zonder dat iemand door heeft dat het eigenlijk reclame is.

Waarschijnlijk gaat het met de komende verkiezingen hetzelfde. Iedereen roept maar wat om de aandacht te krijgen en probeert tussen de bedrijven door nog een beetje zijn boodschap te vertellen. Voor mijn gevoel is dit geen echt goede zaak, maar waarschijnlijk toch effectiever dan een boodschap vertellen zonder dat je toehoorders hebt. Jammer is echter dat veel mensen alleen maar reageren op de aandachttrekkerij en niet de boodschap, zodat het net is of de schreeuw om aandacht de boodschap is.

Voordeel van het maken van reclame voor bloemen dat je om aandacht kan schreeuwen met een product waar mensen graag aandacht voor hebben omdat het zo mooi is. Ik zou er namelijk best wel moeite mee hebben als ik eerst wat onzin zou moeten vertellen om de aandacht krijgen en dan pas aan mijn boodschap kan beginnen. Ik houd mij dus bij het standpunt, “Als je maar lang genoeg, overal mooie bloemen laat zien, je vanzelf wel de aandacht krijgt.”

Klik hier voor eerdere columns en voor meer informatie over Summerflowers

Publicatiedatum: