Veiling Rhein-Maas boekt 364 miljoen euro omzet
Omzetgroei bij alle verkoopkanalen
De positieve ontwikkeling van de omzetten, die middels de veiling behaald konden worden, is in het bijzonder ten opzichte van de over het algemeen eerder teruglopende tendens van de veilingklokken zeer heuglijk te noemen. Tot de veiling behoren tevens de digitale inkoopmogelijkheden Kopen-op-Afstand (KOA) en klokvoorverkoop. Daarnaast is de aanvullende inkoopbemiddelingsafdeling van het bedrijf, klokservice, een belangrijke motor geweest voor de groei van de gehele marktplaats het afgelopen jaar. Dankzij de grote belangstelling van klanten kon dit verkoopkanaal een groei van een percentage in de dubbele cijfers realiseren. Een moeilijk jaar 2016 kon Veiling Rhein-Maas vooral bij de productgroepen gerbera, bolbloemen en primula’s, waarvoor op de gehele markt een hoge prijsdruk heerste, optekenen.
Nieuwe klanten met hoge omzet
Op de marktplaats in Straelen-Herongen kopen rond 1.600 klanten regelmatig in en kiezen uit een breed assortiment aan bloemen en planten. “In totaal konden we 57 nieuwe klanten in 2016 inschrijven, die de koopkracht en de vraag aan de veilingklokken versterken en op de eerste plaats groothandel en tuincentra zijn. Onze nieuwe klanten met hoge omzet kopen onder de streep veruit meer bij Veiling Rhein-Maas in dan de kleinere klanten, die het afgelopen jaar voor andere inkoopwegen hebben gekozen of die hun bedrijfsactiviteiten hebben beëindigd. Daarmee draagt het succesvolle werk van onze afdeling relatiebeheer, die o.a. voor de acquisitie van nieuwe klanten verantwoordelijk is, in hoge mate bij aan deze groei van de marktplaats”, licht Uwe Bedenbecker toe.
Succesverhaal klokvoorverkoop
Een andere belangrijke bouwsteen van de positieve ontwikkeling op Veiling Rhein-Maas is het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop. Dit verkoopkanaal biedt aanvoerders van de marktplaats de mogelijkheid, een gedeelte van hun aangevoerde producten vóór de veiling tegen een vooraf vastgestelde prijs online aan te bieden. Marc Schax legt uit: “Wij hebben klokvoorverkoop in januari 2016 ook voor snijbloemen vrijgegeven en onze oorspronkelijke doelstelling voor dit verkoopkanaal is dit jaar bijna verdrievoudigd. Voor 2017 zijn wij van plan het aanbod verder uit te bouwen en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem te verbeteren. Daarnaast willen we ´Vorabzustellung´ realiseren, wat inhoudt dat via klokvoorverkoop gekochte monsterpartijen potplanten vóór de bij de veiling gekochte producten worden afgeleverd.”
Het jaar 2017
Begin 2017 organiseerde Veiling Rhein-Maas de ‘klanten- en aanvoerdersdag’, waarbij de nieuwe directie meer dan 400 gasten in de afmijnzaal kon begroeten. “Op deze bijeenkomst werd de megatrend duurzaamheid als succesfactor in onze branche voorgesteld. Met dit thema zal Veiling Rhein-Maas zich ook in 2017 verder gaan bezighouden, te beginnen met een aanvulling op ons assortiment door de verkoop van Fairtrade gecertificeerde rozen vanaf januari. Naar aanleiding van de resultaten van het vorig jaar gehouden klantenonderzoek staat voor het logistieke proces gepland, het aantal verdeelfouten te verminderen en het afleverproces te verkorten. Verder zullen wij ook dit jaar onze belangrijke rol als schakel tussen klanten en aanvoerders weer innemen, bijv. door de organisatie van twee bijeenkomsten van Together Active”, aldus Uwe Bedenbecker over enkele van de belangrijkste activiteiten van de veiling voor 2017.
Voor meer informatie:
Veiling Rhein-Maas
[email protected]
www.veilingrheinmaas.com