Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veiling Rhein-Maas boekt 364 miljoen euro omzet

Veiling Rhein-Maas – de enige bloemen- en plantenveiling in Duitsland – haalde voor het boekjaar 2016 een omzet van ca. 364 miljoen euro. Dat komt overeen met een groei van vier procent in vergelijking met het jaar daarvoor en kwam in het bijzonder door de gestegen middenprijzen van bloemen en planten tot stand. Door dit goede resultaat heeft de per 1 januari jl. benoemde tweekoppige directie van het bedrijf, Uwe Bedenbecker en Marc Schax, er het volste vertrouwen in, de ingeslagen groei ook in 2017 voort te kunnen zetten: “Wij zien ernaar uit, samen met de aanvoerders, de klanten en de medewerkers van Veiling Rhein-Maas, de toekomstige uitdagingen bij de verkoop van bloemen en planten aan te gaan alsook de marktplaats verder te ontwikkelen”, aldus Marc Schax.



Omzetgroei bij alle verkoopkanalen
De positieve ontwikkeling van de omzetten, die middels de veiling behaald konden worden, is in het bijzonder ten opzichte van de over het algemeen eerder teruglopende tendens van de veilingklokken zeer heuglijk te noemen. Tot de veiling behoren tevens de digitale inkoopmogelijkheden Kopen-op-Afstand (KOA) en klokvoorverkoop. Daarnaast is de aanvullende inkoopbemiddelingsafdeling van het bedrijf, klokservice, een belangrijke motor geweest voor de groei van de gehele marktplaats het afgelopen jaar. Dankzij de grote belangstelling van klanten kon dit verkoopkanaal een groei van een percentage in de dubbele cijfers realiseren. Een moeilijk jaar 2016 kon Veiling Rhein-Maas vooral bij de productgroepen gerbera, bolbloemen en primula’s, waarvoor op de gehele markt een hoge prijsdruk heerste, optekenen.

Nieuwe klanten met hoge omzet
Op de marktplaats in Straelen-Herongen kopen rond 1.600 klanten regelmatig in en kiezen uit een breed assortiment aan bloemen en planten. “In totaal konden we 57 nieuwe klanten in 2016 inschrijven, die de koopkracht en de vraag aan de veilingklokken versterken en op de eerste plaats groothandel en tuincentra zijn. Onze nieuwe klanten met hoge omzet kopen onder de streep veruit meer bij Veiling Rhein-Maas in dan de kleinere klanten, die het afgelopen jaar voor andere inkoopwegen hebben gekozen of die hun bedrijfsactiviteiten hebben beëindigd. Daarmee draagt het succesvolle werk van onze afdeling relatiebeheer, die o.a. voor de acquisitie van nieuwe klanten verantwoordelijk is, in hoge mate bij aan deze groei van de marktplaats”, licht Uwe Bedenbecker toe.

Succesverhaal klokvoorverkoop
Een andere belangrijke bouwsteen van de positieve ontwikkeling op Veiling Rhein-Maas is het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop. Dit verkoopkanaal biedt aanvoerders van de marktplaats de mogelijkheid, een gedeelte van hun aangevoerde producten vóór de veiling tegen een vooraf vastgestelde prijs online aan te bieden. Marc Schax legt uit: “Wij hebben klokvoorverkoop in januari 2016 ook voor snijbloemen vrijgegeven en onze oorspronkelijke doelstelling voor dit verkoopkanaal is dit jaar bijna verdrievoudigd. Voor 2017 zijn wij van plan het aanbod verder uit te bouwen en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem te verbeteren. Daarnaast willen we ´Vorabzustellung´ realiseren, wat inhoudt dat via klokvoorverkoop gekochte monsterpartijen potplanten vóór de bij de veiling gekochte producten worden afgeleverd.”

Het jaar 2017
Begin 2017 organiseerde Veiling Rhein-Maas de ‘klanten- en aanvoerdersdag’, waarbij de nieuwe directie meer dan 400 gasten in de afmijnzaal kon begroeten. “Op deze bijeenkomst werd de megatrend duurzaamheid als succesfactor in onze branche voorgesteld. Met dit thema zal Veiling Rhein-Maas zich ook in 2017 verder gaan bezighouden, te beginnen met een aanvulling op ons assortiment door de verkoop van Fairtrade gecertificeerde rozen vanaf januari. Naar aanleiding van de resultaten van het vorig jaar gehouden klantenonderzoek staat voor het logistieke proces gepland, het aantal verdeelfouten te verminderen en het afleverproces te verkorten. Verder zullen wij ook dit jaar onze belangrijke rol als schakel tussen klanten en aanvoerders weer innemen, bijv. door de organisatie van twee bijeenkomsten van Together Active”, aldus Uwe Bedenbecker over enkele van de belangrijkste activiteiten van de veiling voor 2017.

Voor meer informatie:
Veiling Rhein-Maas
[email protected]
www.veilingrheinmaas.com
Publicatiedatum: