Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De overtreffende trap van duurzaamheid in de sierteelt

"Kortgeleden las ik een inspirerend interview met Henk Jan Beltman, chief chocolade officer van Tony’s Chocolonely, in RetailTrends. Zij hebben het nobele streven om de chocolade-industrie (kind)slaafvrij te maken. Beltman zegt: “Imago is nothing, het gaat alleen om wat je bent. Klanten komen bij Tony’s pas op de derde plaats. Als je niet als een goed team samenwerkt en niet trots bent op je product heeft het geen zin om klanten op de eerste plaats te zetten”. Best een gewaagde uitspraak. Toch zijn ze toch in korte tijd het tweede chocolademerk van Nederland geworden."

Onderstaande column is van de hand van Jan de Ruyter, Sectormanager Plantaardige Sectoren bij de ANB AMRO.

In het decembernummer van het relatieblad GROW van Royal FloraHolland staan ook twee interviews die zeker de moeite waard zijn om te lezen, met Lucas Vos (CEO) en Steven van Schilfgaarde (CFO). Ik vind het goed om te zien dat de coöperatie meer aandacht gaat besteden aan kwaliteit, houdbaarheid en inzicht in de keten. Een consument kan bij de aankoop van snijbloemen niet gericht kiezen voor onderscheid in kwaliteit of extra vaasleven. De productiewijze of land van herkomst is vaak al helemaal niet te achterhalen.



Chatten tussen de boeketten
Kom nu niet aan met dat consumenten niet om een langer vaasleven vragen of dat het om het geefmoment gaat. Neem Bloomon als voorbeeld. Zij leren hun klanten langer van bloemen te genieten. Niet alleen via tips op de website maar ook actief via hun call centre. De agents zitten letterlijk tussen de te versturen boeketten te chatten en whatsappen met klanten. Zij weten dat tevreden klanten blijven kopen en dat je met extra aandacht een boeket langer kan houden dan de standaard 7 dagen. Door de logistiek goed te organiseren en exact te weten wat er met de bloemen gebeurt, kunnen hun klanten langer van de bloemen genieten. En tevreden klanten kopen vaker. Dit zou iedereen in de sierteeltketen moeten aanspreken.

Openheid en inzicht
De sierteeltsector heeft recent een goede stap gezet om gezamenlijk de transparantie op een hoger niveau te krijgen. Platform Duurzame Sierteelt wil de regie nemen om verdere verduurzaming bij de teelt van bloemen en planten te vergroten. Ook initiatieven als Benefits of Nature en de circulaire orchidee van Koeleman Potplanten onderstrepen de drang naar openheid en inzicht. Twee begrippen die bijdragen aan een tevreden klant.

De sierteeltsector is sterk geworden door kennis te delen. Duurzaamheid kan een belangrijk thema worden waarbij open kennisuitwisseling kan zorgen dat de gehele sector op een hoger niveau komt. Consumenten en NGO’s beoordelen je tenslotte vaak beoordeeld op de zwakste schakel. Als circulaire economie de overtreffende trap van duurzaamheid is, is het mooi om te zien dat Repeat Roses bloemen hergebruikt. Zij maken kleine boeketjes van bloemdecoraties na afloop van een event voor op de nachtkastjes van ziekenhuizen en verpleeghuizen. Bloemen helpen mensen sneller genezen. Dus als de kwaliteit top is, kunnen nog meer mensen van bloemen genieten.

bron: ABN AMRO
Publicatiedatum: