Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet Kelderman, Finlay Flowers:

"Veilen is marketingtool om nieuwe klanten te vinden"

Tholen - Sinds oktober is Finlay Flowers begonnen met het veilen van een deel van het product. Het betreft rozen, matthiola, alstroemeria, anjers, dianthus en veronica’s. Tevens gaat de kweker vanaf volgend jaar via Plantion Fair Trade ‘packed at source’ boeketten veilen.



Klok als marketingtool
Terwijl de klok - het fysieke apparaat, maar ook het percentage producten dat ermee verhandeld wordt - in belang afneemt, kiest Finlay Flowers er juist voor een deel van het product te gaan veilen. Dit heeft weinig met nostalgie o.i.d. te maken, maar veeleer juist met een proactieve klant benadering. "Het meeste gaat nog steeds rechtstreeks", verduidelijkt Piet Kelderman, commercieel manager, "maar wij zien het veilen juist als een goede marketingtool om nieuwe klanten te vinden".



De kweker is een van de hele grote jongens als het aankomt op areaal, aantallen en arbeid. Op ruim 100 ha worden jaarlijks ruim 130 miljoen stelen geproduceerd: bijna 100 miljoen rozen, een kleine 30 miljoen matthiolas en anjers en relatief kleine aantallen alstroemeria, veronica en dianthus. Verdeeld over vier locaties heeft Finlay 2900 mensen in dienst. Dit bloemenimperium is ooit begonnen in 1989 als een nieuwe tak van sport naast de theeplantages en is niet voornemens het hierbij te laten. Voor volgend jaar staat nog een uitbreiding van 6 ha gepland op de locatie in Lemotit en ook investeert men in productontwikkeling en in een meer proactieve klant- en markt benadering. Dat is ook een van de redenen dat Piet sinds afgelopen zomer is aangetreden als nieuwe commercieel manager.



Highest payer in the country
Waar Finlay zich echt op laat voorstaan is diens 'Corporate Social Responsibility'. Zo kan het bedrijf bogen op een hele reeks certificeringen en heeft het mooie projecten op poten gezet op het gebied van duurzame energiewinning en -bedrijfsvoering. Zo heeft het alle huizen van medewerkers voorzien van zonnelampen en voorziet het gedeeltelijk in eigen energiebehoeften door uit het teeltafval van de bloemen en de thee biogas te winnen. "Bovendien betalen wij - naast 'free medic, free housing, free primary eduction, free day care etc.' - de hoogste salarissen."



Dat laatste zegt Steve Scott, general manager Finlay Flowers, in onderstaande video. Deze is geproduceerd door Hivos, een in deze niet onbelangrijke vermelding, daar deze NGO zich in het bijzonder hard maakt voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. Het filmpje is van vorig jaar, maar voor wie hem niet gezien heeft: een leuke kennismaking met het reilen en zeilen ter plaatse:




Voor meer informatie:
Finlay Flowers
Piet Kelderman
Commercial Manager
T: +254-052-2020155/0705572073
M: +254 0795106854
E: [email protected]
www.finlays.net