Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'digitaal' wordt goedkoper, 'fysiek' duurder

FH past klanttarieven aan

Vanaf 1 januari 2017 veranderen de klanttarieven. Dat heeft te maken met vernieuwingen bij het veilen en de toenemende druk op het logistieke systeem.

Ontdek wat er voor u verandert
Door de gestegen fijnmazigheid van inkoop is de transactieverkleining sinds 2011 toegenomen met 35%. Dit zorgt voor hogere kosten en veroorzaakt druk op de logistieke doorlooptijden. Het is daarom noodzakelijk de transactieheffing hierop aan te passen. Alle klanten zijn al geïnformeerd over de nieuwe tarieven voor 2017.



Met deze wijzigingen in de klanttarieven voor 2017 wordt een stap gezet in lijn met de visie op de tarieven conform de strategie Royal FloraHolland 2020. De visie op onze tariefontwikkeling bestaat uit de volgende elementen:
  • Digitaal inkopen maximaal stimuleren (via klok of direct)
  • Digitaal via Kopen-Op-Afstand (KOA) op termijn gratis, betalen voor tribunegebruik
  • Eenvoudig tarievenhuis met minder tarieven en heffingen, die zoveel mogelijk zijn gekoppeld aan de productaankopen en onderdeel van de all-in-prijs
  • 'Kostenmaker is kostendrager-principe' om efficiënter inkopen te bevorderen
  • Minder 'kruissubsidie' tussen verschillende diensten en activiteiten
Deze elementen vinden hun weerslag in de klantentarieven 2017. De reacties van het Klantenplatform, aan wie het voorstel is voorgelegd, zou positief gereageerd hebben op de plannen.

Tarieven die omlaag gaan
  • Digitaal wordt de standaard in de sierteeltketen. We willen dit stimuleren door inkopen via KOA goedkoper te maken. Het tarief wordt verlaagd naar € 750 per jaar (was € 2.500 per jaar). De kortingsregeling komt te vervallen.
  • De abonnementskosten van FloraMondo en PlantConnect (€ 1.326 en € 1.041) vervallen.
  • Het inleggeld (€ 1.500 per jaar) voor inkopen op de klokken komt te vervallen.
  • De emballagehuur wordt met € 0,01 verlaagd. Deze korting wordt in één keer aan het einde van het jaar uitbetaald en betreft alle fustsoorten.
  • De tarieven voor de doorberekende elektra gaan met ruim € 0,01 omlaag.
Tarieven die omhoog gaan
  • Fysiek inkopen op de tribunes kent relatief hoge kosten. Hiervoor wordt dan ook een tarief per tribunewerkplek ingevoerd van € 750 per jaar (€ 62,50 per maand), waarmee het tarief voor inkopen op de tribune gelijk wordt aan digitaal inkopen via KOA.
  • De transactieheffing bij de exportklokken wordt verhoogd van € 0,60 naar € 0,90. Hiermee wordt beter invulling gegeven aan het principe van 'kostenmaker is kostendrager'. Door deze aanpassing wordt het aankopen van grote transacties relatief goedkoper dan kleine transacties. Deze transactieheffing is onderdeel van de all-in-prijs klok. 
  • Tegelijkertijd wordt een kortingsregeling voor de transactieheffing ingevoerd waarmee we efficiënt gebruik van de distributie verder willen stimuleren.
Bron & voor meer informatie: FloraHolland
Publicatiedatum: