Japanse leliekwekers zetten dochters in ter promotie
De onthulling van de zes nieuwe “Lily Angels” vond plaats op de residentie van de Franse ambassadeur te Tokio. Voorafgaand vond het Lily Promotion Seminar plaats op de Nederlandse ambassade. Tijdens dit seminar werden de lelie promotie initiatieven tussen Nederland en Japan besproken en uitgelicht door mr. Isao Kaneto van iBulb. iBulb vertegenwoordigt 85 Nederlandse bedrijven die samen goed zijn voor 90% van de totale handelsomzet van bloembollen in Nederland.
Tijdens de sierlijke presentatie van de nieuwe Angels sprak Agroberichten Buitenland met Jan de Wit, directeur van een bloembollenbedrijf en voorzitter van de Far East Group van Anthos. De Wit benoemde het succes van het inzetten van de dochters van kwekers ter promotie. Vijf jaar geleden werd gebruik gemaakt van beroemde Japanners, maar dit was een dure optie en het inzetten van de dochter van kwekers geeft een persoonlijke draai. Hier zijn veel positieve reacties op gekomen en het idee is gekopieerd door andere snijbloem sectoren. De Wit vindt het bijzonder om te zien hoe meerdere landen samenwerken aan dit initiatief en dat de samenwerking een sterkere positie creëert. De Lily Promotion evenementen worden betaald vanuit een heffing die alle importeurs en exporteurs dragen.
Ook spraken wij kort met twee van de kersverse gezichten van de lelie bloembol. Rion Imari verwacht veel extra aandacht te krijgen vanwege haar rol. Haar vader is een kweker in de Niigate prefectuur. Haar drukste maanden zullen juli en augustus zijn. Samen brengen de Lily Angels een kalender uit en aan deze maanden zijn evenementen gekoppeld. Kayoko Uetake verwacht ook dat de promotie veel aandacht zal brengen en haar favoriete lelie is oranje. Dit jaar ligt de nadruk van de campagne op het versturen van lelies naar moeders op de verjaardagen van de kinderen als blijk van waardering.
Voor een korte impressie van het evenement zie deze video gemaakt door Lily Promotion Japan:
bron: Agroberichten Buitenland