Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eduard Vroege:

"Herhalen, herhalen, herhalen"

Iedere maand vertelt een ondernemer uit de Greenport Aalsmeer over een actueel onderwerp of project in de sierteeltsector. Wat betekent dit voor zijn of haar bedrijf? Dit keer Eduard Vroege, financieel & HRM manager bij Nieuwkoop Europe en een van de bedrijven die meedoet aan Green Unplugged.

Vanaf 15 september maken op vijf middagen leerlingen van middelbare scholen in de regio's Aalsmeer en Rijnsburg kennis met de groene sector. Onder de noemer 'Green Unplugged' van Groen onderwijscentrum werken zestien tuinbouwbedrijven aan deze campagne mee, waaronder Nieuwkoop Europe. Naast een rondleiding op het bedrijf, volgden de leerlingen ook een aantal 'groene' workshops over duurzaamheid, internationale handel, voeding en floral design.

Het doel is om de carrièrekansen in de groene sector beter onder de aandacht te brengen van de leerlingen. “We staan te weinig bij de jeugd op de kaart. We moeten de sector voortdurend blijven promoten en laten zien wat voor mooie bedrijven er zijn. Herhalen, herhalen, herhalen, net als bij de reclame”, aldus Eduard.

Hoe is Nieuwkoop betrokken geraakt bij dit project?
We zijn als bedrijf al een tijd betrokken bij Groen onderwijscentrum. Ik ben er van overtuigd dat je de jeugd de sector moet inhalen en je best moet blijven doen om te laten zien dat we een moderne sector zijn, een sector met toekomst! Die kinderen komen niet vanzelf naar de tuinbouw. En via Green Unplugged halen we ze letterlijk de sector in.

Waarom is dit project belangrijk voor de tuinbouw?
We hebben nu twee groepen leerlingen op het bedrijf gehad, waaronder een school uit Hoofddorp. Hoofddorp is hier bijna om de hoek, maar onze sector is echt onbekend bij die leerlingen. Ze liepen met grote vraagtekens in hun ogen rond, alles is nieuw. Als je vertelt dat we hier bomen hebben staan van € 20.000, kijken ze je aan alsof je gek bent. Door leerlingen ons bedrijf te laten zien en ze te triggeren met onderwerpen waar ze mee bezig zijn zoals nieuwe technieken, praktische business cases of marketing, hoop je dat je de sector goed verkoopt. Het is natuurlijk altijd afwachten of het echt werkt.

Hoe kunnen andere ondernemers hiervan profiteren?
De vergrijzing in de tuinbouw slaat toe en de instroom in het middenkader stagneert. Daar zijn alle tuinbouwondernemers zich bewust van. Dus als we via Green Unplugged een zaadje in de jonge hoofden kunnen planten dat de tuinbouw veel te bieden heeft, hebben we daar allemaal profijt van.

Wat is je wens voor de toekomst?
Op alle niveaus voldoende instroom van goed opgeleide mensen, daar wil je naartoe!

Kijk hier voor meer informatie over Green Unplugged.

Bron: Greenport Aalsmeer
Publicatiedatum: