"Beste stuurlui staan aan wal"
Het is best een prestatie om rozen 28 dagen fris te houden van Mombasa naar Antwerpen. Bijzonder is ook de uitstekende samenwerking tussen de circa 10 kwekers en 5 betrokken handelaren. De voorbeeldige samenwerking tussen FloraHolland en VGB is zelfs genomineerd voor een cool chain Alliance award, heb ik begrepen. Zonder gekheid, ik was behoorlijk onder de indruk van de diverse logistieke bedrijven, gespecialiseerd in het transport van Perishables.
Bijvoorbeeld de Agro Merchants Group, met 55 koelhuizen in 8 landen, die de koelketen voor hun klanten wereldwijd weet te borgen. Of de Reefer divisie van de Kuehne en Nagel groep, gevestigd in 100 landen, die 200.000 TEU gekoelde containers per jaar verschepen over the globe… dan voel ik mij dus heel klein worden. De sierteelt vaart jaarlijks krap 1000 containers met bloemen en 6000 containers bladgroen. Daar wordt nog geen halve boot van MAERSK mee gevuld. De moeite en het onbegrip om onze (import) rozenketen op 2 graden Celsius te krijgen… de chrysanten en gerbera keten die van kweker tot klant onder de 8 graden moeten blijven… terwijl het in de aanvoer, onder het veilingdak en ja ook in de handelsbox vaak nog boven de 15 graden is. Gelukkig valt Valentijn in februari…
Het gezeur dat “onze mensen niet kunnen werken onder de 8 graden”!? Het schaamrood stond op mijn kaken bij een excursie in de Bremer Haven. Koel vries huizen van BLG logistics en grote diepvries vis verwerkers. Het hele magazijn, 40 meter hoog, zo groot als een veilinghal, compleet op minus 28 graden! En wij maar bloemen opwarmen in onze ketens en hallen. Misschien is het tijd om het bijltje er bij neer te gooien, heel FloraHolland verkopen aan Kuehne en Nagel, alle logistiek outsourcen aan echte professionals met een echte koelketen. Dat is pas disruptive innovation! Dit alles heb ik in Bremen natuurlijk niet verteld.
In Bremen hebben “die Hollander” weer respect afgedwongen. Net als met voetbal blijven wij “die Weltmeister in Blumen” zelfs als het rammelt aan alle kanten en de beste stuurlui helaas aan wal staan.
bron: VGB
foto credits: supplychain247.com