Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet FloraHolland weer flink in de lift

Met periode 9 (15 augustus 2016 - 11 september 2016) sluiten we de vakantieperiode af. In deze periode komt de afzet van bloemen en planten weer op gang en wordt de voorraad in het afzetkanaal weer op niveau gebracht.



Dit zorgt altijd weer voor een piek in de afzet van bloemen en planten. Zo ook in deze periode. De omzet van Royal FloraHolland nam met bijna 11% toe. De groei werd hoofdzakelijk in de eerste twee weken van de periode gerealiseerd. De snijbloemen zorgden voor de grootste groei. De omzetgroei werd niet gerealiseerd door meer stuks, maar door hogere prijzen. En ook hier steeg het gemiddelde prijsniveau van de snijbloemen het meest.

Een toenemende vraag naar bloemen en planten zorgt voor hogere prijzen, maar ook een kleinere aanvoer van rozen uit Afrika zorgt voor de opwaartse druk op de prijzen. Daarbij was periode 9 van 2015 juist een slechte periode met slechte prijsvorming door onrust in Rusland en door warm weer in augustus.


Omzet X € 1 miljoen, Bron: Royal FloraHolland

Cumulatief komt de omzetgroei uit op een kleine 5%. Er zit wel een kleine correctie op deze groei. Week 1 had dit jaar 5 veildagen en vorig jaar maar 1 veildag. Aan het einde van het jaar worden weer 3 veildagen ingeleverd. Gecorrigeerd komt de omzetgroei uit op ongeveer 3%.

Afzet directe handel neemt toe
De afzet in de directe handel neemt verder toe, alhoewel de ontwikkeling per productgroep erg wisselend is. Bij de snijbloemen nam het aandeel van de afzet in de directe handel slechts met 0,5%-punt toe tot 30,6%. Het overal beeld wijzigt nauwelijks. Gerbera, freesia en lelie zijn de koplopers, roos en chrysant zitten in de middenmoot en de hydrangea en zantedeschia bungelen aan de onderkant.

Bij de kamerplanten nam het aandeel van de directe handel toe met 2,6%-punt tot 77,6%. Hier zitten bijna over de hele breedte van het assortiment de producten op een hoger aandeel. Een product dat aan de onderkant zit, wordt nog altijd voor 2/3 via de directe handel verkocht.

Bij de tuinplanten nam het aandeel van de directe handel toe met 5,6%-punt tot 60%. Het lijkt alsof de najaarsproducten aan een inhaalspurt zijn begonnen ten opzichte van de kamerplanten. Een product als de calluna verdubbelde bijna in de afzet door de directe handel.

Export neemt toe met 12%
In augustus nam de export van bloemen en planten toe met 12%. Dit is niet geheel onverwacht gezien de forse groei van de omzet van Royal FloraHolland in deze maand.

Volgens de cijfers van Floridata steeg de export van bloemen met 9% en die van planten met 17%. De export op bijna alle landen zit flink in de plus. Alleen de export op het Verenigd Koninkrijk blijft achter met een daling van 1%. Maar dit is veel minder dan de daling in juni en juli van 7%. Richting Rusland is nog geen sprake van herstel of stabilisatie. De export naar Rusland daalde opnieuw met 25%. De export naar Duitsland groeide met 23%, Frankrijk 11% en Italië 5%. Denemarken realiseerde de grootste groei met een stijging van 45%.


Bron: Floridata en Royal FloraHolland

Ook in augustus groeide de omzet van Royal FloraHolland sterker dan de groei van de export. Sinds mei groeit de omzet van de veiling meer dan de groei van de export.

Snijbloemenomzet neemt toe met 16%
De aanvoer van snijbloemen daalde met 2%. De gemiddelde prijs steeg met 18,5%. De prijsvorming bij de roos steeg zelfs met 28%. Dit komt door het wegvallen van een gedeelte van de aanvoer, door veranderingen in het assortiment en door reële prijsverbeteringen. De aanvoer van de roos daalde met 9%. Bij de troschryanten daalde de aanvoer met 3%, maar ook hier steeg de gemiddelde prijs fors met 23%. Bij de gerbera was het allemaal wat minder extreem. Er werden bij de gerbera 6% meer stelen aangevoerd. De gemiddelde prijs daalde met 2%. En zo zie je dat niet elk product in dezelfde mate profiteert van gunstige afzetontwikkelingen.

Kamerplantenomzet groeit 5%
Het aantal stuks kamerplanten dat werd afgezet bleef nagenoeg gelijk, de gemiddelde prijs steeg ook met 5%. De verschillen per product waren weer groot. Bij de phalaenopsis daalde de gemiddelde prijs met 2%. Bij cyclamen steeg de gemiddelde prijs met 23%. Over de hele linie was er geen duidelijke lijn te ontdekken in de ontwikkeling van de prijsvorming.

Tuinplantenomzet neemt toe met 2%
Dan tenslotte de tuinplanten. Ook hier bleef de aanvoer nagenoeg gelijk en nam de gemiddelde prijs toe met 2%. En ook hier waren de verschillen tussen de producten groot. De hebe en calluna zaten een paar procent boven het niveau van vorig jaar. Voor de hydrangea werd 26% meer betaald dan een jaar geleden en voor skimmia 12% minder.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: