Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederland sterk op Franse bloemenmarkt

De afdeling Markt & Informatie van Royal FloraHolland brengt jaarlijks de consumptie van bloemen en planten in vele landen in kaart. Onlangs kwam het rapport Facts & Figures Frankrijk uit. Hieronder enkele opmerkelijke feiten.

De Share of Wallet, ofwel het aandeel van het besteedbaar vermogen dat de Franse consument uitgeeft aan planten en bloemen, is in 2015 ten opzichte van 2014 met 5% gedaald en vergeleken met 2009 13% lager.



Concurrentie lokaal en duurzaam
De Franse sierteeltsector promoot de consumptie van lokale producten met het label 'Fleurs de France'. Ook milieuvriendelijke productiemethoden worden aangemoedigd, onder meer met de introductie van het keurmerk 'Plante Bleue'.

De cadeaumarkt in Frankrijk wordt vooral gedomineerd door kleding, parfum, cosmetica, aftershave en sieraden. Daarmee zijn het geduchte substituten voor snijbloemen als cadeau. Het boeket staat op de derde plek in de lijst van favoriete geschenkartikelen.

Snijbloem versus vaste plant
De Franse consument koopt een bosje bloemen meestal als geschenk (60%). Toch zien we dat de Franse consument snijbloemen steeds vaker ook voor eigen gebruik aankoopt: 36% in 2015 ten opzichte van 30% in 2010. Kamerplanten worden relatief weinig als geschenk gegeven: slechts 29% van de Fransen geeft een kamerplant cadeau. Dat percentage is ten opzichten van 2010 zelfs gedaald met 3%.

De Franse consument heeft specifieke wensen. Zo koopt hij of zijn het liefst een rijper product. Daarnaast worden Franse cadeaus doorgaans uitbundig verpakt met veel kleurrijke versieringen.

Bloemistenketens
Op basis van de bestedingen blijkt de roos nog steeds de grootste favoriet onder Franse consumenten. Bij planten is dat de potorchidee. Ruim 20% van de Franse consument schaft maandelijks een kamerplant aan. Bijna 50% van de Franse consumenten plant de aankoop van een kamerplant niet van tevoren. Bij snijbloemen is de aankoop in twee van de vijf gevallen impulsief.

Het aandeel van bloemistenketens binnen het bloemistenkanaal is in Frankrijk opvallend groot vergeleken met Nederland, het Verenigd Koninkrijk of Duitsland.

Op basis van de Franse bestedingen is het bloemistenkanaal voor snijbloemen nog steeds leading. Dit geldt ook voor kamerplanten, hoewel binnen deze categorie de concurrentie van de andere kanalen beduidend groter is. Het online kopen van bloemen en planten wordt nog niet veel gedaan in Frankrijk, maar dit kanaal wint wel aan polariteit.

Hotels zijn 'big spenders' en hebben een voorkeur voor groene planten.

Dominante positie Nederland
Nederland heeft een dominante positie op de Franse markt als leverancier van sierteeltproducten, zeker als het gaat om snijbloemen. Frankrijk importeert per saldo veel meer dan het land exporteert.



Studiereis
De week voor Allerheiligen organiseert Royal FloraHolland een studiebezoek naar Noordwest-Frankrijk en Parijs. Op 27 en 28 oktober 2016 worden zowel groothandels, tuincentra, supermarkten als bloemisten bezocht. In Frankrijk is ‘Toussaint’ (Allerheiligen) het moment waarop alle gestorvenen worden herdacht. De Franse consument besteedt deze dag 27% van de totale jaaruitgaven aan de sierteelt.

U kunt zich tot 17 oktober via de Klantenservice van FloraHolland aanmelden voor de studiereis naar Frankrijk op donderdag 27 en vrijdag 28 oktober 2016. De kosten bedragen circa € 595 excl. btw. Kosten zijn inclusief vervoer, overnachting, maaltijden en begeleiding.
Publicatiedatum: