Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Milieukeur geen bevel voor bloemenkwekers'

Naast AGF moeten in de nabije toekomst ook bloembollen, snijbloemen en tuinplanten 'duurzaam' worden geproduceerd om bij Jumbo of A&H in het schap te komen. Albert Heijn verklaarde dat vanaf 2019 alle AGF producten minimaal aan de eisen van het Milieukeur certificaat moeten voldoen, en heeft bovendien, samen met Milieu & Natuur, een lijst opgesteld met 28 gewasbeschermingsmiddelen die diens leveranciers per dan niet meer mogen gebruiken. Jumbo verklaarde eveneens vanaf 2019 alleen nog maar Milieukeur gecertificeerde AGF producten in het schap te willen hebben, maar voegde daar nog aan toe dat ‘een groot deel van de Nederlandse bloemen en planten onder dit keurmerk zullen worden verkocht’. En dat is opvallend, want per heden is er geen een bloemenkweker die dit certificaat in de broekzak heeft.



Bij Milieukeur hebben al verschillende siertelers aan de deur geklopt om te informeren over de gang van zaken. “Dan gaan we natuurlijk graag het gesprek aan”, vindt de organisatie. Of, en zo ja hoeveel snijbloementelers zich op korte termijn zullen/willen laten certificeren, is echter ook voor hun nog ongewis.

Een streven en geen moeten
Volgens Mariska Bergmans van Jumbo moeten kwekers het verkrijgen van het Milieukeur niet als een bevel opvatten. “Het is een streven. We staan natuurlijk in dialoog met onze leveranciers en zullen samen met hen kijken hoe wij ons aanbod steeds verder kunnen verduurzamen.”

Commotie
Onder met name groentetelers is er de nodige commotie aangaande de door de supers uitgestippelde lijn en het keurmerk Milieukeur. "Een wassen neus", noemt broccoliteler Peter Verschuren de eisen. "Het is onbekend waardoor de bijensterfte komt - ieder onderzoek wijst iets anders uit. Nu worden Jumbo en Albert Heijn min of meer gechanteerd door Greenpeace. Die wentelen het af op de leveranciers en telers." Ook de verplichting zorgt voor onrust. Dat merkt ook paprikateler Wilbert van den Bosch, die het certificaat twee jaar geleden als een van de eerste paprikatelers haalde. "Uitgangspunt was dat zo'n 30 procent van de telers het moet kunnen halen- de koplopers. Je kunt geen 100% koplopers hebben." Maar er zijn ook telers die het juist zien als een kans. "Je kunt het negatief oppakken en zeker als Greenpeace met zo'n campagne komt, gaan je haren achterover staan. Maar je kunt het ook als een uitdaging zien. We moeten met meer zaken rekening houden en het lijkt pittig, maar in deze teelt is het te doen. Het laat je nadenken waarom je iets doet", vindt broccoliteler René Verdonk.

Verweer
Directeur van het SMK Gijs Dröge reageerde al eerder in een column op de kritiek. "De eisen van Milieukeur zijn nooit té hoog”, aldus de voorman. "De praktijk toont aan dat Milieukeur voor heel veel telers wel haalbaar is en bovendien kan iedere teler zelf op die eisen invloed uitoefenen." Zijn column is hier terug te lezen.