Het productteam Roos startte op de veilingklokken van Aalsmeer en Naaldwijk in september 2015 het experiment 'Veilen van rozen in doos'. Het experiment komt voort uit het Product Marktplan 2015/2016 wat door het productteam is opgesteld.
Draagvlak product in doos veilen?
In oktober 2015 verspreidde het team een tussentijds evaluatiedocument onder aanvoerder, agentschappen en klanten. Hierin lichtten zij het initiatief kort toe, gaven een aantal klanten en aanvoerders hun ervaring over deze manier van verpakken en werden feiten en cijfers gedeeld.
Het initiatief om rozen in een doos te veilen werd in de toetsingsrondes als hoogste geprioriteerd. Maar bij aanvang van het experiment was het aantal deelnemende aanvoerders anders dan verwacht. Na verloop van tijd nam het aantal aanvoerders die in doos leverden verder af. Dit liep van zes aanvoerders terug naar drie aanvoerders. De prijsvorming bleef dusdanig achter vergeleken de roos die op water werd geveild.
Het experiment heeft voor een totale periode van zeven maanden gelopen. In deze periode is informatie verzameld over de prijsvorming en het verschil met het product op water. Ook is de interesse van klanten en hun redenen tot aankoop van product in dozen gepeild.
Conclusies die getrokken zijn na experimentsfase:
- Het veilen van rozen in dozen op de klok levert minder op dan rozen op water. De lagere handelingskosten en dalende veilkosten, vanwege andere beladingsgraad van de karren, weegt niet op tegen dit prijsverschil.
- Klanten vinden de prijs voor rozen in een doos absoluut het belangrijkste. In veel gevallen kochten ze de rozen in doos vanwege de lagere prijs, maar werden de rozen vervolgens weer over op water gezet voor hun eindklanten.
- Met bovenstaande gaan we voorbij aan het initiƫle idee waarom dit experiment is gestart. Het veilen van product in dozen zou juist voor de Kopen op Afstand (KOA) klanten interessant zijn. Dit door een betere beladingsgraad van hun transport via een exporteur.
Doordat er vanaf de start van de pilot geen duidelijk positievere prijsvorming en verlaging in kosten aangetoond is, is het niet gelukt om andere aanvoerders deel te laten nemen aan het experiment. Met deze en bovenstaande resultaten is er dan ook besloten niet door te gaan met deze manier van aanbieden.
bron: Royal FloraHolland