Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Roos in doos levert minder op dan roos op water

Het productteam Roos presenteerde vorige week de resultaten van het experiment 'Rozen in doos veilen' bekend gemaakt. Het experiment liep van september 2015 tot maart 2016. Het experiment heeft niet het beoogde resultaat gehaald en zal daarom geen vervolg krijgen. In onderstaande artikel worden de resultaten die uit de proefperiode naar voren zijn gekomen gepresenteerd:

Het productteam Roos startte op de veilingklokken van Aalsmeer en Naaldwijk in september 2015 het experiment 'Veilen van rozen in doos'. Het experiment komt voort uit het Product Marktplan 2015/2016 wat door het productteam is opgesteld.



Draagvlak product in doos veilen?

In oktober 2015 verspreidde het team een tussentijds evaluatiedocument onder aanvoerder, agentschappen en klanten. Hierin lichtten zij het initiatief kort toe, gaven een aantal klanten en aanvoerders hun ervaring over deze manier van verpakken en werden feiten en cijfers gedeeld.

Het initiatief om rozen in een doos te veilen werd in de toetsingsrondes als hoogste geprioriteerd. Maar bij aanvang van het experiment was het aantal deelnemende aanvoerders anders dan verwacht. Na verloop van tijd nam het aantal aanvoerders die in doos leverden verder af. Dit liep van zes aanvoerders terug naar drie aanvoerders. De prijsvorming bleef dusdanig achter vergeleken de roos die op water werd geveild.

Het experiment heeft voor een totale periode van zeven maanden gelopen. In deze periode is informatie verzameld over de prijsvorming en het verschil met het product op water. Ook is de interesse van klanten en hun redenen tot aankoop van product in dozen gepeild.

Conclusies die getrokken zijn na experimentsfase:
  • Het veilen van rozen in dozen op de klok levert minder op dan rozen op water. De lagere handelingskosten en dalende veilkosten, vanwege andere beladingsgraad van de karren, weegt niet op tegen dit prijsverschil.
  • Klanten vinden de prijs voor rozen in een doos absoluut het belangrijkste. In veel gevallen kochten ze de rozen in doos vanwege de lagere prijs, maar werden de rozen vervolgens weer over op water gezet voor hun eindklanten.
  • Met bovenstaande gaan we voorbij aan het initiĆ«le idee waarom dit experiment is gestart. Het veilen van product in dozen zou juist voor de Kopen op Afstand (KOA) klanten interessant zijn. Dit door een betere beladingsgraad van hun transport via een exporteur.
Voordelen 'in doos veilen' blijven uit
Doordat er vanaf de start van de pilot geen duidelijk positievere prijsvorming en verlaging in kosten aangetoond is, is het niet gelukt om andere aanvoerders deel te laten nemen aan het experiment. Met deze en bovenstaande resultaten is er dan ook besloten niet door te gaan met deze manier van aanbieden.

bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: