Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse bloemistenketens versterken marktpositie

De grote bloemistenketens in Frankrijk winnen terrein. Franse consumenten doen inmiddels twintig procent van hun bloemen- en planteninkopen bij een keten of franchisewinkel. Voor de individuele bloemist is het moeilijker om te concurreren met supermarktprijzen.

De twee belangrijkste spelers in Frankrijk zijn Emova Groupe (met 354 winkels) en FloraNova (met 160 winkels). Marktleider Emova biedt onderdak aan tachtig procent van de Franse bloemisten die zijn aangesloten bij een keten. Beide ketens hebben verschillende winkelformules in huis, elk voor een specifieke doelgroep. De succesformule is efficiënte inkoop, een slimme marketing en productkeuze en een combinatie van winkels (conceptstores) en internetdiensten.



Het afgelopen jaar boekte Emova een omzet van meer dan 100 miljoen euro met drie bewezen winkelformules: Monceau Fleurs voor de veeleisende klant, het toegankelijkere Rapid'Flore voor een breder publiek en Happy voor de trendsettende stedeling.

Groeistrategie
Het bedrijf kondigde onlangs de overname aan van Au nom de la Rose. Deze relatieve nieuwkomer richt zich met zijn rozen op de cadeaumarkt, zowel online als offline. Alleen al in Frankrijk heeft de keten 32 franchisewinkels en 71 verkooppunten. Daarnaast zit Au nom de la Rose in landen als Spanje, Italië, Koeweit, Oekraïne en Rusland. Met de overname versterkt Emova de positie als marktleider én haalt bovendien belangrijke expertise in huis op het gebied van e-commerce.

Consumentencijfers
"Bloemisten vormen nog steeds een belangrijk afzetkanaal in Frankrijk", bevestigt marktspecialist Erwin Sneiders van Royal FloraHolland. "Dat blijkt ook uit onze online Europese consumententracker, die we continu uitvoeren." Hoewel tussen 2010 en 2015 de Franse consument iets minder bloemen via de bloemist heeft gekocht (daling van 3%), blijft de bloemist het grootste afzetkanaal voor bloemen (66%). Een kamerplant kopen via de bloemist is nog steeds in opmars: van 31% in 2010 naar 35% in 2015. "Uit hetzelfde onderzoek blijkt Emova goed te zijn voor 28% van de gekochte snijbloemen in Frankrijk. Met de overname van Au nom de la Rose komt daar nu nog eens 7% bij. Daarmee laten ze concurrenten als Le Jardin des Fleurs (17% van de bestedingen) en Aquarelle (6%) ver achter zich."

Klik hier voor meer informatie

Publicatiedatum: