"Ik ben er trots op dat we elke dag 1.600 mensen aan het werk hebben"
Het uitzendbureau kreeg in eerste instantie de naam Exotic Green, afgeleid van de handelsnaam van de rozenkwekerij Exotic Roses. In 2012 volgde de naamsverandering naar Goodmorning. "Vanwege de enorme vraag naar personeel hebben we in 2004 onze kas afgestoten en ons volledig gericht op het uitzendbureau. In eerste instantie richtten we ons alleen op de agrarische sector. Later zijn daar ook andere sectoren aan toegevoegd, maar de agrarische sector is nog altijd verreweg onze belangrijkste markt en dan in de breedste zin van het woord, dus ook de in- en ompakbedrijven en de snijderijen."
Het hoofdgebied waar Goodmorning zich op richt bestaat uit de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland. "Ik ben er trots op dat we elke dag 1.600 mensen aan het werk hebben, die met plezier hun werk doen, die we elke week een fatsoenlijk salaris uitbetalen en waar onze klanten tevreden over zijn. Daar doe je het uiteindelijk voor", vertelt John. "Ik heb altijd alles wat we verdienden terug geïnvesteerd in het bedrijf. Door de medewerkers goed te bedienen, hoop je dat ze een extra tandje bijzetten voor onze klanten. Dat is wel de basis geweest van de groei van onze onderneming. Er zijn in de loop van de afgelopen 15 jaar maar heel weinig klanten afgevallen."
Stella Maris
"Zo hebben we altijd ingezet op een nette huisvesting van het personeel, dat aan alle eisen voldoet. Een paradepaardje is toch wel Stella Maris, het voormalige klooster in Steenbergen dat we in 2009 hebben aangekocht en hebben omgebouwd tot woonruimte voor 400 arbeidsmigranten. Maar ook in Zwijndrecht brengen we 300 man onder in een mooi appartementencomplex. Verder huren we losse objecten en bungalows bij, maar houden we ons verre van chaletjes", vervolgt John.
"Een andere mijlpaal was het ABU-lidmaatschap in 2008 en de start van ons wervingskantoor in Roemenië in 2010. Dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Inmiddels hebben we een grotere aanwas van Roemenen dan Polen, al waren dit de eerste vier jaar vooral Hongaarse Roemenen", vertelt John. "Klanten reageerden in eerste instantie een beetje sceptisch op de komst van Roemeense arbeidsmigranten, maar en zijn nu bedrijven die niet meer anders willen. Het wordt steeds moeilijker om Poolse mensen te werven en we zien de mentaliteit van de Polen ook veranderen. Je kunt de Roemenen eigenlijk zien als de nieuwe generatie Polen."
Imago
Nog altijd hebben de arbeidsmigranten niet bepaald een best imago. Juist afgelopen week kopten de krantenkoppen nog dat veel Poolse medewerkers in Nederland nog altijd worden uitgebuit. "Het probleem is dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Wij zien om ons heen nog altijd vaak kleinere, jongere bureaus die de wetgeving niet goed kennen of niet goed willen toepassen. Het is doodzonde dat dit gebeurt en het is ook nog steeds jammer dat ondernemers met deze bedrijven zaken willen doen, puur vanwege het lage tarief dat ze hanteren."
"Persoonlijk verwacht ik dat er de komende jaren een groter onderscheid gaat komen tussen de uitzendbureaus die zich geprofessionaliseerd hebben en degene die dat niet hebben gedaan. Hopelijk gaan de controles daar ook naar toe. Wij staan er graag voor open, we hebben zelf een jurist in dienst die alles wat we doen toetst aan de wetgeving. Ik zie de komende 15 jaar met vertrouwen tegemoet. Wij hebben zeker de laatste jaren fors geïnvesteerd in mensen, wervingskantoren en automatisering en staan klaar voor een verdere groei."
Voor meer informatie:
John van der List
Goodmorning
Penningweg 25
4879 AE Etten-Leur
Tel: 088-500 88 55
Fax: 088-500 88 05
[email protected]
www.goodmorning.eu