Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gladiool in de Bloemenagenda

De gladiool staat aan het begin van deze zomer bovenaan in de Bloemenagenda. De bloem wint nog steeds aan populariteit. Daarom staat de gladiool tussen 4 en 24 juli 2016 (week 27 tot en met 29) op de Bloemenagenda.

Historie en herkomst
De gladiool komt van oorsprong uit de koelere gebieden van Zuid-Afrika. In de 17e eeuw kwam de gladiool naar Europa door de handel met Indiƫ vanuit Engeland en Nederland, die een tussenstop maakten op Kaap de Goede Hoop. In het midden van de 19e eeuw is de gladiolenteelt verder ontwikkeld.

Gladiool, gladiolus in het latijn, betekent zwaard. Het refereert aan de gevechten van de gladiatoren. Vandaar ook haar andere naam: zwaardlelie. Het verwijst ook naar de kenmerkende zwaardvormige bladeren.

Commerciƫle activiteiten
  • Gladiolen zijn tot en met september te zien in museum '100 jaar vierdaagse' in de Valkhof te Nijmegen. Gedurende de tentoonstelling worden de vazen in het museum gevuld met prachtige gladiolen.
  • De wandelaars die de Nijmeegse vierdaagse uitlopen, zullen traditioneel worden onthaald met gladiolen.
  • PurE Seasonal Flowers biedt via haar website www.pureseasonalflowers.nl niet alleen inspiratie maar ook achtergrondinformatie over de gladiool, via het tabblad 'van het veld'. Op haar facebook pagina wordt uitgebreid aandacht besteed aan de gladiool.
  • PurE Seasonal Flowers brengt '365 days of flowers' uit, haar magazine met volop informatie over haar telers en haar bloemen.
Ketenpartners
  • Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de gladiool, via www.mooiwatbloemendoen.nl en de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist'.
  • de VBW besteedt extra aandacht aan de gladiool in haar bloemistencommunicatie en in 'Mijn Bloemist'.
Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: