Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
column Robert Roodenburg

"Hoezo koopt de consument geen bloemen meer?"

"Niet eerder exporteerde Nederland zoveel land- en tuinbouwproducten." Dat was de kop boven een ANP artikel gebaseerd op een CBS rapport. In 2015 bedroeg de totale Nederlandse landbouwexport € 81,3 miljard, de hoogste waarde ooit. Het aandeel bloemen en planten daarin was € 8,3 miljard: € 7,25 miljard uitvoer en € 1,03 miljard wederuitvoer. Met zo’n 10% van het totaal zijn we de grootste productgroep en daarmee ook de grootste exporteur van bloemen en planten ter wereld. En toch klagen wij.
 
Wij verliezen marktaandeel, de consument moet meer kopen, etc. Natuurlijk zegt het niets over rendement, maar bij een krimpende export weten wij zeker dat er niets te verdienen valt. De exportmarkten voor bloemen en planten liggen vooral in (groot) Europa. Wat opvalt, is dat op deze markten bijna geen peil te trekken valt.
Vorig jaar bleef van de top vijf vooral Duitsland achter. Terwijl in het eerste kwartaal van dit jaar de Duitse export juist weer met bijna 5% aantrok. Rusland kelderde de laatste jaren enorm. Vooral door de waardevermindering van de roebel en omdat Nederlandse bloemen en planten in de steeds slechter wordende economische situatie te duur zijn. Polen daarentegen heeft nu ten koste van Rusland de achtste plaats in de top 10 ingenomen met een groei in de dubbele cijfers.

Wat kunnen wij nog verwachten? Brexit? Dat zal zeker een flinke dreun geven. Wat en hoeveel is koffiedik kijken. Vorig jaar groeide de bloemen- en plantenexport met ruim € 182 miljoen ofwel 3,4%. Dat kunnen veel sectoren niet zeggen. Vertaal je dat in consumentenbestedingen dan is dat ruim € 450 miljoen in 1 jaar tijd!

Hoezo koopt de consument geen bloemen meer? Er zijn nog steeds kansen in een groeiende markt en er valt veel te doen. Laten wij vooral daar op inspelen en elkaar geen probleem aanpraten.

Bron: VGB
Publicatiedatum: