Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
UF/IFAS studie

"Bestuiver-vriendelijke planten trekken consumenten aan"

Als je in een kwekerij of doe-het-zelf-zaak op zoek bent naar planten, zal - volgens een recente studie van het Institute of Food and Agricultural Sciences aan de Universiteit van Florida - een beschrijving als ‘bij-vriendelijk’ waarschijnlijk invloed hebben op wat je koopt.



UF/IFAS onderzoekers Alicia Rihn en Hayk Khachatryan wilden weten hoe een beschrijving als ‘bij-vriendelijk’ het koopgedrag van de consument beïnvloedt. Khachatryan: "We vroegen ons af welke beschrijving het meest effectief was en waar de consumentenvoorkeur naar uitging."

Voor het onderzoeken werden meer dan 900 mensen ondervraagd. Khachatryan: "Bij de ontwikkeling van deze proefetiketten wilden we een verscheidenheid aan opties testen - een aantal die bestuiver-specifiek waren (bijvoorbeeld aantrekking bijen, bij-vriendelijk, vlindervriendelijk, etc.) en anderen die meer algemeen waren (bijvoorbeeld aantrekking bestuivers, bestuiver-vriendelijk, planten voor bestuivers). Door beide te onderzoeken konden we bepalen of mensen in het algemeen of specifiek (bijvoorbeeld bijen vs vlinders) geïnteresseerd waren in de bevordering van bestuiving."

Mensen bleken een voorkeur te hebben voor de algemene beschrijvingen, waarbij 'bestuiver-vriendelijk' de grootste voorkeur had. De auteurs dachten dat er meer specifieke interesse in bijenbestuiving zou zijn, gezien de recente media-aandacht voor de gezondheid en bevolkingsafname van de honingbij. "Deze resultaten tonen aan dat mensen alle soorten bestuivers willen aantrekken, niet alleen insecten maar ook bijvoorbeeld kolibries.”

De studie suggereert dat bestuiver-promotie plantenkwekerijen en detailhandelaren kunnen helpen consumententevredenheid en –vertrouwen op te bouwen. "Bedrijven kunnen hun klanten paaien door een product aan te bieden dat consumenten willen kopen om bestuiving te bevorderen," aldus Khachatryan. "Aan de andere kant zou dit de aanwezigheid van bestuiver-vriendelijke planten in het landschap kunnen vergroten en helpen de gezondheid van bestuivers te verbeteren."

Bron: IFAS News
Publicatiedatum: