2016: Digitalisering, nichemarkten en internationalisering

SDF Tuinbouwautomatisering signaleert een aantal trends die de glastuinbouwsector in 2016 zullen kenmerken. Hieronder een overzicht.

Digitalisering & kortere ketens
Digitalisering neemt een sprong in 2016. Het wordt steeds belangrijker om snel te kunnen inspringen op klantwensen. Dit biedt kansen voor ondernemers. Steeds meer kwekers zien het belang van digitalisering in het bereiken van hun klanten, waardoor veel bedrijven hier dan ook in investeren. Daarnaast worden digitale oplossingen ook steeds beter betaalbaar. Dankzij deze ontwikkeling zijn kwekers beter in staat ook de eindconsument te benaderen. Informatie die de kweker meegeeft aan zijn product komt via digitale kanalen steeds vaker bij de eindklant terecht. SDF voorziet dat de kwekers die hier op inzetten een betere positie bij zowel handel als consument weten te bewerkstelligen.

Een voorbeeld is dat Bol.com tegenwoordig ook is gestart met aanbod van bloemen en planten op haar website. Zo zijn er ook al enkele kwekers die hun planten op bol.com aanbieden. Ook exporteurs hebben steeds vaker een eigen webshop waarop kwekers hun aanbod direct aanbieden. Deze kwekers koppelen hun voorraad via SDF VMP (virtuele marktplaatsen). Handelaren zijn hierdoor in staat aanbod van kwekers direct door te zetten naar hun webshop. Deze trend heeft als gevolg dat bestelhoeveelheden kleiner worden en het beheer van klantcontact belangrijker wordt.

Nichemarkten groeien
Onderscheidend vermogen wordt voor de Nederlandse kweker steeds belangrijker. Niet langer kan geleund worden op voorsprong in kwaliteit, mede door export van Nederlandse kennis naar het buitenland. Daarom wordt steeds vaker gezocht naar manieren om waarde toe te voegen aan producten. Het kweken van speciale rassen is hierbij een weg die veel kwekers nemen, maar wat nog vaker terugkomt is het toevoegen van extra items aan het gewas. Zo zien we steeds vaker nieuwe concepten en zijn er steeds meer tuinbouwbedrijven die werknemers hebben die zich fulltime bezighouden met het uitrollen van nieuwe concepten.

Internationalisering
Steeds meer ondernemers nemen de stap om over de grens actief te worden. In de sierteelt resulteert dit in een beter jaarrond aanbod van bloemen en planten. SDF merkt dat de vraag naar EAB pakketten bij handelspartijen toeneemt dankzij deze ontwikkeling. Nederlandse telers ondernemen ook steeds vaker over de grens.

Voor meer informatie:
Pieter Zwinkels
SDF Tuinbouwautomatisering B.V.
Oosteindsepad 8
2661 EP Bergschenhoek
tel +31 (0) 10 - 522 09 98
fax +31 (0) 10 - 521 57 65
pzwinkels@sdf.nl
www.codemasystemsgroup.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven