Veel aandacht vanuit handel voor Decembertour
Van linksboven mee met de klok: Jamie Bergwerff en Gert van der Schee; Peter Rodenrijs; Pieter Middelkoop en Ronald Lamers.
De beursvloer bij Vireõ
Bij Vireõ presenteerden een kweker of 40 het assortiment. Deze zijn min of meer klant aan huis, maar, vertelt Pieter Middelkoop, we proberen er wel wat roulatie in te hebben. Zo is Nieuwkoop dit jaar vertegenwoordigd en ook een aantal kwekers die bij Green Sales zitten. "Qua aantal groeit het niet, enerzijds omdat de ruimte beperkt is, anderzijds om juist die laagdrempeligheid te houden. "Dit concept, met aan iedere kar een mapje met formulieren, geeft (potentiële) kopers een goed beeld van het aanbod en alle rust en vrijheid beslissingen - ter plekke of wanneer dan ook - te maken. Er wordt lekker geschreven en nu, halverwege de beurs, kunnen we hem wat dat betreft al als geslaagd afvinken."
Vireõ heeft een dealtje met Rob Verlinden, bekend van het programma Robs Grote Tuinverbouwing. Vireõ levert de planten voor diens programma, zij de promotie voor hun groene planten.
Jamie Bergwerff van JoGrow, hier samen met Gert van der Schee van Decorum. JoGrow is qua assortiment de grootste bij Decorum aangesloten plantenkweker.
Kijkje op de beursvloer bij JoGrow
Veel te zien bij JoGrow in de kas!
Bij JoGrow hadden zich een tiental kwekers verzameld. Qua idee en aanbod vergelijkbaar met de Green Fair, maar met het belangrijke verschil dat de hier aanwezige kwekers allen bij Decorum zitten. En bij Decorum hoor je niet zomaar, vertelt Gert van der Schee, marketingmanager bij het bedrijf. "Decorum is een kwaliteitsmerk. Dat wil zeggen dat alleen producten die aan bepaalde standaarden voldoen het merk mogen voeren. Meestal is het dan ook zo, dat een gedeelte van het assortiment van kweker onder deze naam verkocht mag worden, maar een ander deel ook niet. Gemiddeld is dit zo'n 40%."
In de presentatieruimte van FloraHolland, tot slot, organiseerde de coöperatie, samen met FloraPlanet en Ronald Lamers, een relatiebeurs. Peter Rodenrijs is product coördinator bij FloraHolland en de Decembertour - het op elkaar afstemmen van de verschillende huisbeursjes - was zijn idee. In de presentatieruimte toonde hij bezoekers de noviteiten - en dat zijn er nogal wat. "Wat misschien wel het meest opvalt is dat men qua marketing target op kinderen. Zo heb je Van Veen Vetplanten, die zijn planten in prehistorische setting met dinosauriërs op de verpakking verkoopt; heeft Van der Velde Waterplanten een zogenaamd Terrarium met daarin 3 verschillende vleesetende planten ontwikkeld; en heeft PostPlant Anthurium het Pimp Your Plant concept ontwikkeld, waarbij kinderen de potten met krijtjes kunnen inkleuren."
In de presentatieruimte van FloraHolland
Ronald Lamers, tot slot, vertegenwoordigde zijn eigen kwekers. Ronald was erg te spreken over de aandacht en opkomst. "Ook leuk is dat nu, tegelijkertijd met onze beurs, de nominaties voor de Glazen Tulp plaatsvinden. Dat trekt behoorlijk wat bezoek en die lopen veelal ook even bij ons langs."