Export stevent af op recordomzet van € 5,5 miljard
De top-10 afzetbestemmingen, die de VGB maandelijks publiceert, geeft aan dat dit jaar in drie landen een daling is genoteerd: Duitsland (-4% tot € 1,5 miljard), Rusland (-27% tot € 157 miljoen) en Oostenrijk (-14% tot € 121 miljoen). In de andere zeven landen ligt de stijging tussen 2% op Zweden tot € 159 miljoen en 15% op het Verenigd Koninkrijk tot € 848 miljoen. De groei in andere ruim honderd afzetbestemmingen ligt met 8% boven het gemiddelde, zo stelt de VGB vast op basis van de door Floridata verzamelde exportcijfers.
Bloemen structureel hoger
De export van snijbloemen ligt dit jaar structureel hoger dan die van de pot- en tuinplanten. In november pluste de bloemenwaarde 7% en komt uit op een waarde van € 3,2 miljard. In november was voor de derde keer dit jaar een toename bij de planten. In de andere acht maanden bleef de export hiervan achter. De totale exportwaarde van planten kromp hierdoor ongeveer 2% tot € 1,9 miljard. Voor zowel bloemen als planten ligt dit in de lijn van de jaarontwikkeling.
Retailomzet groeit
Exporteurs constateren Europa breed met meer dan 90% verreweg het belangrijkste afzetgebied een toename in de grootschalige retailomzet. Dat verschilt per land. ”In Frankrijk neemt de retailomzet toe. In Italië en Spanje is het aandeel hiervan nog niet groot en lijkt de vakhandel zich te herstellen”, aldus algemeen directeur Leon Buskermolen van Hamiplant. Algemeen directeur Peter de Raadt van import- en exportbedrijf Bloom, gespecialiseerd in belevering van het retailkanaal, signaleert druk op de markt. ”Onze Afrikaanse leveranciers rekenen kosten af tegen een duurdere dollar en hun inkomsten tegen een lagere euro. Dat zet druk op marges.”
De hoge koers van het Britse Pond is een stimulans voor de export naar Engeland, waarvan het marktaandeel in de exportomzet met 10% steeg. Het koerseffect van de begin dit jaar van de euro losgekoppelde Zwitserse frank is uitgewerkt, zoals de VGB begin dit jaar verwachtte. ”Aanvankelijk was er een impuls”, aldus directeur Pieter van Duijvenvoorde van de op deze markt gespecialiseerde groothandelaar. ”Maar de economie draait nu slechter doordat Zwitserland duurder is geworden en dat merken we aan de bestedingen”. Van Duijvenvoorde heeft verder de indruk, dat ook in Zwitserland de rol van supermarkten bij de verkoop van bloemen en planten verder toeneemt. Jan Edelman van Edelcactus, leverancier, producent en importeur, realiseerde zowel in het binnenland als bij exportklanten een lichte stijging. ”Vooral in het retailkanaal. Toegevoegde waarde en conceptmatig leveren worden steeds belangrijker.”
Sterke punten verder ontwikkelen
Edelman importeert en produceert cactussen, succulenten en Lucky Bamboo en belevert exporteurs in Nederland en groothandelaren in Europa. Hij verwacht de lichte stijging in de afzet volgend jaar te continueren. Buskermolen mikt op verdere ontzorging van afnemers, in samenwerking met telers en logistieke dienstverleners. ”Dankzij category management en optimalisering van de supply chain kunnen we ook in het retailkanaal een impuls geven aan de kwaliteit. Dat is belangrijk voor de hele branche.” De Raadt benoemt het complete aanbod, de hoge service en de flexibiliteit als sterke punten van het Nederlandse bloemen- en plantencluster.
Grilliger markt
De exportplus van 6% tot € 417 miljoen in de maand november trok de totale waarde tot en met november voor de tweede keer over de grens van € 5 miljard. Dat gebeurde voor het eerst in 2012. Toen eindigde de totale Nederlandse bloemen- en plantenexport op € 5,4 miljard doordat december een krimp kende van 14%. De VGB verwacht dat dit jaar de omzet uitkomt op ruim € 5,5 miljard miljard en dat is nog nooit eerder gebeurd. December is voor de bloemen- en plantenexportwaarde niet de belangrijkste maand, maar drukt wel een relatief groot stempel op de handelsstemming.
Bekijk de Top-10 bestemmingen totale exportwaarde bloemen en planten vanuit Nederland tot en met november 2015 in euro’s.
Bron: VGB