Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"FloraHolland: "Consument kiest steeds minder voor bloemen en planten"

Pas als we snappen wat de consument wil en wenst, kunnen we hem het juiste product bieden, aldus FloraHolland. Het verhogen van de aanschaf van bloemen en planten begint dus bij luisteren naar de consument. In het consumentencafé op de Trade Fair ging een consument in gesprek met FloraHolland medewerkers Rik Pesik, Marco van der Ende en Silke Tijkotte en een kweker van Gro4U.



En wat blijkt? Steeds meer consumenten vinden dat bloemen en planten ongemakkelijk zijn in aankoop of gebruik. Dat is een belangrijke reden om uiteindelijk voor een alternatief, zoals de cadeaubon of een fles wijn, te kiezen.

Perceptie van de consument
Het programma Consumer heeft in Nederland kwalitatief onderzoek gedaan naar de beweegredenen van de consument om al dan niet bloemen en planten te kopen. Duitsland, Engeland en Frankrijk volgen later. Vitas Kersbergen, business consultant bij FloraHolland, licht het onderzoek toe. "Een consument maakt continu keuzes en kiest daarbij steeds vaker niet voor onze mooie producten. Wij hebben de perceptie van de Nederlandse consument in kaart gebracht om al dan niet bloemen en planten te kopen. Want als je begrijpt wat de problemen zijn, dan kun je ze gaan oplossen." Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten echt kunnen genieten van bloemen en planten. Tegelijkertijd sluit de beleving van consumenten hier niet op aan. Ze ervaren het kopen van bloemen en planten als ongemakkelijk. Denk bijvoorbeeld aan de ongemakken van het vervoer en de verzorging thuis.

Emotionele binding neemt af
De emotionele binding met een bloem of plant neemt af bij een gemiddelde consument. "Met als gevolg dat de Nederlandse consument op grond van rationele argumenten zoals gemak bloemen koopt. Als hij op de fiets is en een bos bloemen wil meenemen maar dit niet handig blijkt te zijn, dan is de kans groot dat hij alsnog afhaakt en een, gemakkelijker te vervoeren, ritualspakket meeneemt," aldus Vitas. In het consumentencafé in het FloraHolland House op de Trade Fair spraken kwekers, medewerkers van FloraHolland en handelaren met jonge consumenten (15-25 jaar) om te begrijpen wat voor beeld ze bij bloemen en planten hebben.Ook hier wordt verzorging genoemd als lastig. Het gevoel niet goed te weten hoe je ze verzorgt, wordt als negatief ervaren.

Spreken met consumenten
Het programma Consumer is actief in dialoog met consumenten. De inzichten die hieruit ontstaan, vormen de basis voor diverse initiatieven tussen FloraHolland en de sector. Het doel hierbij is het ongemak te verhelpen dat consumenten ondervinden bij de aankoop van bloemen en planten. We moeten het ze gemakkelijker maken met als resultaat: stijgende bestedingen.

Bron: FloraHolland
Publicatiedatum: