Gezamenlijke zeggenschap
De handelsbijdrage van 6 miljoen euro komt bij de 8 miljoen euro kwekersbijdrage, die al via FloraHolland voor de promotie van bloemen en planten bij elkaar gebracht wordt. Met het totaalbedrag van 14 miljoen euro kan Bloemenbureau Holland nieuwe campagnes ontwikkelen om de afzet van bloemen en planten een impuls te geven. Kwekers en handelaren gaan via Bloemenbureau Holland gezamenlijk bepalen hoe het budget wordt besteed.
Afrekening
FloraHolland gaat een promotieheffing berekenen die gebaseerd is op de regeling zoals deze in 2012 door het Productschap Tuinbouw voor het laatst werd uitgevoerd. De tarieven zijn aangepast aan de nieuwe situatie.
Uitgangspunten voor de regeling zijn:
- Een bijdrage door de handel van 6 miljoen euro.
- De heffing is een percentage van de aangekochte producten (klok en directe stromen) en is gebaseerd op een (aflopend) tarief per schijf: van 0 tot 11 miljoen euro 0,19%; van 11 miljoen euro tot 50 miljoen euro 0,12%; boven 50 miljoen euro 0,06%.
- Gedurende het jaar wordt een percentage van 0,19% ingehouden. Na afloop van het jaar wordt de korting berekend op basis van de gerealiseerde omzet en het doorlopen van de schijven.
- Bedrijven die onderdeel uitmaken van een financieel/organisatorische eenheid (holding) kunnen aanspraak maken op een geconsolideerde eindafrekening.
- Voor de afrekening van de promotieheffing via de directe stromen wordt het tarief van de serviceheffing met 0,19% verhoogd vanaf 1 januari 2016.
- De facturering van de promotieheffing bij de klokinkopen start bij de invoering van 1 klokfactuur eind januari/begin februari 2016. Over de dan verstreken periode in 2016 vindt daarna een naheffing plaats.
- De all-in prijs bij de klokaankopen die wordt weergegeven op de EKT wordt eind januari 2016 aangepast na de invoering van multitransactie veilen.
Bron: FloraHolland