Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

E-commerce inzetten om Chinese markt te bedienen

Na het verkennen van de Chinese markt in de afgelopen maanden zijn er nu zogenoemde trials aan de gang. Dit zijn gedegen proeven met bedrijven om de Chinese markt goed te leren kennen. Met deze trials onderzoekt WFE op een pragmatische manier wat wel en wat niet werkt in de Chinese markt. Bijvoorbeeld hoe tien bossen bloemen bij vijf verschillende supermarkten lopen qua verkoop. Hoe reageert de consument op deze boeketten? Guido de Wit, programme director WFE : "Welke kleuren doen het goed en welke niet? Welke soorten en variƫteiten lopen harder en welke minder?"



Chinezen houden van lavendel

Naast de trials gebruikt WFE social listening om de markt beter te begrijpen. Dat is een manier om de Chinese social media 'af te luisteren' en om te bekijken wat de voorkeuren zijn. Waarom vindt een Chinees lavendel leuk bijvoorbeeld? Op Chinese Valentijnsdag wordt lavendel namelijk veel verkocht. "Dit komt omdat een filmster met veel volgers op de Chinese Facebook staat met een bosje lavendel. Het blijkt lekker te ruiken en dat vinden de volgers ook. Voor je het weet is iets in China een grote hype."

Digitale platformen
Met name het E-commerce kanaal wordt getest om de Chinese markt te bedienen. "In China zijn veel jongeren (ook wel post 90's genoemd) die geen broers of zussen hebben en nu de arbeidsmarkt opkomen met een mooi salaris. Geboren met een GSM in de hand. Zij hebben nog veel meer met het mobiele kanaal dan jongeren in Nederland (60% koopt met de mobiel in China). De E-commerce platformen als Alibaba groeien enorm hard, bedienen miljoenen jonge Chinezen en zijn al veel verder dan in ons land."

Logistiek
Qua logistiek maar ook qua mentaliteit is China wel een lastig land om te veroveren. "Moeilijk om de potentie in de markt te pakken. Er is weinig focus op conditionering en koeling. Uiteindelijk moeten we ook wegen vinden om de logistieke kanalen in China te verbeteren." Een ander element om rekening mee te houden bij de Chinezen is de weerbarstige cultuur. "Als je niet de juiste verpakking gebruikt, dan kan een Chinees al afknappen. Hij heeft nog geen beeld bij houdbaarheid want het hoeft er alleen op de dag van het geven goed uit te zien. Een verpakking is heel belangrijk om het product te onderstrepen."

Bloemen en Holland tussen de oren
Eind oktober bracht FloraHolland een handelsmissie aan China in het kielzog van Koning Willem-Alexander. Chinese E-commerce bedrijven als Alibaba hebben grote belangstelling voor onze bloemen. "Bloemen en Holland, dat is iets dat elke Chinees tussen de oren heeft. Daar moeten wij op meeliften. Wij zijn in hun ogen de wereldkampioenen in bloemen en planten. Melkpoeder uit Nederland is iets wat ze graag willen kopen voor hun kinderen, maar bloemen brengen romantiek en vreugde in hun eigen levens."

bron: FloraHolland
Publicatiedatum: