E-commerce inzetten om Chinese markt te bedienen
Chinezen houden van lavendel
Naast de trials gebruikt WFE social listening om de markt beter te begrijpen. Dat is een manier om de Chinese social media 'af te luisteren' en om te bekijken wat de voorkeuren zijn. Waarom vindt een Chinees lavendel leuk bijvoorbeeld? Op Chinese Valentijnsdag wordt lavendel namelijk veel verkocht. "Dit komt omdat een filmster met veel volgers op de Chinese Facebook staat met een bosje lavendel. Het blijkt lekker te ruiken en dat vinden de volgers ook. Voor je het weet is iets in China een grote hype."
Digitale platformen
Met name het E-commerce kanaal wordt getest om de Chinese markt te bedienen. "In China zijn veel jongeren (ook wel post 90's genoemd) die geen broers of zussen hebben en nu de arbeidsmarkt opkomen met een mooi salaris. Geboren met een GSM in de hand. Zij hebben nog veel meer met het mobiele kanaal dan jongeren in Nederland (60% koopt met de mobiel in China). De E-commerce platformen als Alibaba groeien enorm hard, bedienen miljoenen jonge Chinezen en zijn al veel verder dan in ons land."
Logistiek
Qua logistiek maar ook qua mentaliteit is China wel een lastig land om te veroveren. "Moeilijk om de potentie in de markt te pakken. Er is weinig focus op conditionering en koeling. Uiteindelijk moeten we ook wegen vinden om de logistieke kanalen in China te verbeteren." Een ander element om rekening mee te houden bij de Chinezen is de weerbarstige cultuur. "Als je niet de juiste verpakking gebruikt, dan kan een Chinees al afknappen. Hij heeft nog geen beeld bij houdbaarheid want het hoeft er alleen op de dag van het geven goed uit te zien. Een verpakking is heel belangrijk om het product te onderstrepen."
Bloemen en Holland tussen de oren
Eind oktober bracht FloraHolland een handelsmissie aan China in het kielzog van Koning Willem-Alexander. Chinese E-commerce bedrijven als Alibaba hebben grote belangstelling voor onze bloemen. "Bloemen en Holland, dat is iets dat elke Chinees tussen de oren heeft. Daar moeten wij op meeliften. Wij zijn in hun ogen de wereldkampioenen in bloemen en planten. Melkpoeder uit Nederland is iets wat ze graag willen kopen voor hun kinderen, maar bloemen brengen romantiek en vreugde in hun eigen levens."
bron: FloraHolland