Plantion verwacht omzetstijging van bijna 4 procent
Jos Kersten opent de vergadering
Onder invloed van een goed voor- en najaar en een mindere zomerperiode zal de jaaromzet 2015 van Plantion uitkomen op een kleine 92 miljoen euro, bijna 4 procent meer dan 2014. Plantion noteert voor alle drie de verkoopkanalen (klok, bemiddeling en groencentrum) een plus. Vooral de forse stijging (bijna 11 procent) van snijbloemen valt op. Bemiddeling bleef opnieuw goed overeind ondanks het wegvallen van enkele grote klanten. De omzetontwikkeling in 2015 stemt Plantion redelijk tevreden.
Wapenfeiten 2015
Peter Bakker noemde een aantal wapenfeiten uit 2015. Een daarvan was het plaatsen van de 'kroon' op het gebouw van Plantion en het aanbrengen van moderne LED-schermen daarop. In april vierde Plantion haar vijfjarige aanwezigheid in Ede. In augustus maakten Plantion en VBW afspraken om samen de professionaliteit van de bloemist te vergroten. In september startte Plantion met de consumentgerichte actie Kleurrijke Verhalen Dagen; onafhankelijke meting onder consumenten wijst uit dat liefst 27 procent van de respondenten door deze actie de stap naar een bloemist hebben gezet. Eveneens in september opende Plantion haar Shopp-in, waarin zeven groothandelsbedrijven de winkelvloer delen. Een maand later volgde de aankondiging van Digitale Marktplaats Plantion, een aanvullend inkoopkanaal voor klanten. En recentelijk werd het contract ondertekend voor het plaatsen van zonnepanelen op het dak van Plantion.
Piet Kniest ontvangt gouden speld
Verwachtingen 2016
In 2016 verwacht Plantion een omzetstijging van ongeveer 6 procent. De focus blijft gehandhaafd op een sterke, aantrekkelijke klok en op het leegverkopen van de tuinen van de leden via bemiddeling. Daarnaast wordt Digitale Markplaats Plantion uitgebouwd tot volwaardig, aanvullend verkoopkanaal. Verder ontwikkelen Plantion, Groothandelscentrum Plantion en Commissie van de Handel Plantion in 2016 een nieuwe gezamenlijke toekomstvisie, met als doel de one-stop-shopping formule voor klanten verder te versterken. De consumentencampagne Kleurrijkeverhalen.nl krijgt in 2016 een vervolg, waarbij tegelijkertijd met sectorpartners als FloraHolland, VBW en BBH zal worden gesproken over samenwerking in de toekomst.
Tijdens de algemene ledenvergadering ontving Piet Kniest uit handen van voorzitter Jos Kersten de gouden speld wegens vijftig jaar transportdienstverlening aan Plantion en voorlopers.
Voor meer informatie:
www.plantion.nl