"Er is weer durf in de sierteeltsector"
"Er is meer optimisme en durf in de sector en er wordt meer omzet gemaakt. De strategie landt goed en kwekers zoeken de weg naar de consument."
Lucas kijkt met een positief gevoel terug op het afgelopen jaar. "De verbeterde relatie met klanten heeft zich bestendigd. Ze zijn heel tevreden over hoe we de strategie uitvoeren." Lucas ziet bij kwekers dat ze de weg naar de consument zoeken en kijken wat beleving doet met het product. Op de dag van het interview is de Trade Fair in Aalsmeer succesvol verlopen met meer bezoekers dan ooit. Lucas merkt hier ook weer dat er weer durf is in de sector doordat er betere tijden aanbreken.
"Chinezen zijn er klaar voor"
De handelsmissie waar FloraHolland eind oktober 2015 aan deelnam in het kielzog van koning Willem Alexander en koningin Maxima stemt Lucas ook erg tevreden. "Onze bloemen en planten hebben hier mooi in de schijnwerpers gestaan. De Chinezen zijn er klaar voor. Ze zijn steeds westerser georiënteerd en hebben veel te besteden. De keten werkt heel anders in China. E-commerce systemen zijn er goed georganiseerd. Er zit heel veel geld in de hogere klasse en de logistiek van de Chinezen is relatief goed. Vooral voor de naam Holland betalen ze veel. Ook moet het product goed verpakt zijn, daar zijn ze erg gevoelig voor."
Positieve associatie bij romantische Nederlanders
Lucas gaf in zijn vlog van 2 november 2015 al aan dat de Chinezen vinden dat wij Nederlanders als romantisch te boek staan. Met deze positieve associatie in hun hoofd willen ze erg graag bloemen en planten kopen." Onder kwekers hoort Lucas ook kritische verhalen.
"Dan hoor ik: we hebben het al eens geprobeerd in China, toen is het niet gelukt. Het grote verschil met tien jaar geleden is dat er nu andere randvoorwaarden zijn. De Chinezen hebben veel meer geld te besteden en de rijkdom neemt toe onder zowel middenklasse als hogere klasse."
You again
Wat was het hoogtepunt voor Lucas? "Dat koning Willem-Alexander 'you again' zei tijdens onze missie in China. Dat betekent dat wij goed bezig zijn met het onder de aandacht brengen van onze bloemen. We moeten voor het hogere segment gaan. We kunnen niet alle 1,3 miljard Chinezen bereiken."
Het Nieuwe Veilen
Over het strategische programma Nieuwe Veilen hoort Lucas positieve geluiden bij zowel klanten als kwekers. "Ze vinden het fijn om te worden meegenomen in de strategie tijdens onze regiobijeenkomsten in november." Steeds duidelijker wordt het welke kant het opgaat met het veilen. Er zijn vier denkrichtingen waaraan gedacht wordt. "Het gaat heel waarschijnlijk richting af-tuin verkoop. Om dit verder vorm te geven moeten er nog veel keuzes gemaakt worden. Wij hebben alle bijeenkomsten met kwekers, klanten en medewerkers nodig om input te krijgen voor de juiste keuzes. Kortom, een heleboel ontwikkelingen."
Afbreken en opbouwen
Zorgen heeft Lucas Vos ook over de toekomst. "De echte keuzes die gemaakt moeten worden bij het Nieuwe Veilen, en wat er in 2016 gaat gebeuren als gevolg hiervan. Wat doet dat met ons, als mens, maar ook als organisatie?
Aan de ene kant ben je aan het afbreken, aan de andere kant ben je aan het opbouwen. Een andere zorg van mij: we weten niet of de consument meer aan het besteden is. Data hierover verzamelen duurt heel lang. Alles wat we doen aan promotiegelden en het programma Consumer, gaat dat echt leiden tot meer uitgaven?
De toekomst van de coöperatie
Wat is de toekomst van de coöperatie? Wie zijn we, hoe gaan we met elkaar om? Dat wordt de core van de nieuwe coöperatie waar we in 2016 een strategisch programma van gaan maken. Coöperatie 2020 gaat echt over wie we zijn en daar echte gesprekken over voeren met onze kwekers. Daar heb ik veel zin in. Dat gesprek kunnen we nu voeren omdat het beter gaat in de sierteeltsector en men positief is gestemd. Het tij is met ons."
Bron: FloraHolland