uitzending WOS TV, 19:30

Veel kansen voor Nederlandse sierteelt in Japan

Tholen - Een belangrijke markt, maar vooral ook partner van de Nederlandse bloemen- en groenten producerende tuinbouw is Japan. Niet voor niets dat onlangs een grote delegatie - 120 bedrijven, waarvan 28 afkomstig uit die tuinbouw - naar het land afrees om de markt te verkennen, contacten te leggen en relaties te versterken. Vanavond is op WOS TV een uitzending te zien, getiteld 'De Westlandse Tuinbouw op handelsmissie Japan', wordt hierop teruggeblikt.



Ook voor de sierteelt, die misschien een wat ondergeschoven kindje leek, wemelt het van de mogelijkheden. In oktober werd in Tokio de IFEX gehouden, een beurs die elk jaar groter en vooral ook internationaler wordt. Ruim 500 bedrijven waren vertegenwoordigd en opvallend was vooral de groei in sierteelt gerelateerde bedrijven. Zo weten producenten uit Kenia, Ecuador, Indonesië, Taiwan en Thailand de beurs steeds beter te vinden. Nederland bleef wat dat betreft wat achter en het lijken vooral de bollenjongens te zijn die zich zover over de grens begeven. (Voor een impressie van de beurs, zie onze uitgebreide fotoreportage).


Junichi Niibori, directeur van Reed Exhibitions Japan.

Japan importeert jaarlijks voor zo'n 388 miljoen aan bloemen en planten. Maar een klein gedeelte daarvan komt uit Nederland - en die hoeveelheid is over de laatste jaren zelfs gedaald. Toch houdt de Japanner van bloemen en - niet onbelangrijk - is hij bereid ervoor te betalen. Zo groeit de import sterk (zie bijvoorbeeld troschrysanten uit Indonesië, Kalanchoe uit Vietnam), terwijl de binnenlandse productie sterk afneemt en naar verwachting nog verder zal dalen wegens vergrijzing.

Kennis exporteren

Van de andere kant kan men aandragen dat niet zozeer het product als wel de kennis daarachter steeds meer het eigenlijke exportproduct wordt. Zoals minister van EZ Henk Kamp zei: "Nederland is het grote voorbeeld voor Japan. Zij kijken met grote bewondering naar Nederland om te zien wat onze agrarische sector doet."



In bovenstaande teaser onderstrepen ook Loek Hermans van Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, Ferdi van Elswijk van Prominent, Rob Baan van Koppert Cress en Fred van Heyningen van de Rabobank het belang en potentieel van de Nederlandse kennis. En vooral de uitdaging, want in Japan moet alles tot in de puntjes verzorgd zijn. Rob Baan: "Het probleem van Japan is dat beter altijd beter is dan goed. Maar hiermee kun je heel de wereld aan. Als je Japan aan kan, kan je heel de wereld aan."




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.