Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jongeren voelen weinig voor bloemen en planten

Het programma Consumer van FloraHolland heeft de jongerendoelgroep tussen 25 en 35 jaar geïdentificeerd als een kansrijke doelgroep. Deze groep voelt weinig emotie bij bloemen en planten. Op termijn levert dit de sierteeltector een probleem op, namelijk: geen emotie, geen aankoop.



Inzicht in gedrag jonge consument
In de afgelopen maanden heeft het Programma Consumer diverse initiatieven opgestart die zorgen voor inzicht in het gedrag van de jonge consument. Welke overwegingen en belemmeringen spelen bij deze consument en hoe kunnen we hierop inspelen? Deze kennis vormt de basis voor innovatie of marketingstrategieën, specifiek gericht op jongeren.

Consumentencafé: in gesprek met de jonge consument
Tijdens de FloraHolland Trade Fair organiseerde het programma Consumer een consumentencafé. Hierin gingen kwekers en klanten in gesprek met jonge consumenten. Onderwerpen die besproken werden, waren bijvoorbeeld: Koop je zelf wel eens bloemen/planten? Als je een cadeautje koopt, wat koop je dan? En wat zijn de voor- en nadelen van bloemen en planten? Diverse klanten en kwekers praatten mee en voelden de urgentie om met hun producten in te spelen op de wensen van jonge consumenten.

Nieuwe inzichten
Het Consumentencafé heeft nieuwe inzichten opgeleverd en heeft kennis uit eerder onderzoek bevestigd. Wat blijkt:
  • bloemen en planten zijn niet 'top of mind' bij jonge consumenten
  • daarnaast stellen ze hoge eisen aan de cadeautjes die zij geven. Deze moeten functioneel en persoonlijk zijn én lang mee kunnen. En het cadeau moet iets zeggen over de gever of de ontvanger.
  • de vergankelijkheid en het gemis aan een verhaal rondom bloemen en planten worden bovendien als negatief ervaren. Jongeren missen het onderscheidende element van deze producten.
Aanvullend onderzoek moet uitwijzen in hoeverre de resultaten uit het consumentencafé voor de hele generatie jongeren gelden.

Voor meer informatie:
FloraHolland
consumer@floraholland.nl
Publicatiedatum: