Inzicht in gedrag jonge consument
In de afgelopen maanden heeft het Programma Consumer diverse initiatieven opgestart die zorgen voor inzicht in het gedrag van de jonge consument. Welke overwegingen en belemmeringen spelen bij deze consument en hoe kunnen we hierop inspelen? Deze kennis vormt de basis voor innovatie of marketingstrategieën, specifiek gericht op jongeren.
Consumentencafé: in gesprek met de jonge consument
Tijdens de FloraHolland Trade Fair organiseerde het programma Consumer een consumentencafé. Hierin gingen kwekers en klanten in gesprek met jonge consumenten. Onderwerpen die besproken werden, waren bijvoorbeeld: Koop je zelf wel eens bloemen/planten? Als je een cadeautje koopt, wat koop je dan? En wat zijn de voor- en nadelen van bloemen en planten? Diverse klanten en kwekers praatten mee en voelden de urgentie om met hun producten in te spelen op de wensen van jonge consumenten.
Nieuwe inzichten
Het Consumentencafé heeft nieuwe inzichten opgeleverd en heeft kennis uit eerder onderzoek bevestigd. Wat blijkt:
- bloemen en planten zijn niet 'top of mind' bij jonge consumenten
- daarnaast stellen ze hoge eisen aan de cadeautjes die zij geven. Deze moeten functioneel en persoonlijk zijn én lang mee kunnen. En het cadeau moet iets zeggen over de gever of de ontvanger.
- de vergankelijkheid en het gemis aan een verhaal rondom bloemen en planten worden bovendien als negatief ervaren. Jongeren missen het onderscheidende element van deze producten.
Voor meer informatie:
FloraHolland
consumer@floraholland.nl