Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
sterke daling Duitsland, Oostenrijk en Rusland; Engeland grootste stijger

3% exportgroei bloemen en planten dankzij meer spreiding afzetlanden

De stijging van de exportwaarde van bloemen en planten uit Nederland met 3% tot € 4,7 miljard is voor een groot deel te danken aan de spreiding over veel afzetlanden. Dat blijkt uit de exportstatistieken, die brancheorganisatie VGB bekend maakt. In oktober klom de exportwaarde licht. De snijbloemen doen het dit jaar met een plus van 6% structureel beter dan de planten, waarvan de exportwaarde 3% achterblijft.

In oktober steeg de exportwaarde van de snijbloemen met bijna 3% tot € 280 miljoen. De cumulatieve stijging staat daarmee nog steeds op afgerond 6%, goed voor een waarde van € 2,9 miljard. De pot- en tuinplantenexport leverde in oktober weer in en staat na tien maanden op een achterstand van bijna 3%, in waarde € 1,8 miljard. De stijging bij de bloemen en de krimp bij de planten is dit jaar structureel. Vorig jaar klom de exportwaarde bij de planten met 5% sterker dan die van de snijbloemen, waarvan de omzet 2% pluste. De VGB baseert de analyse op de statistieken, die door Floridata bij de aangesloten exporteurs worden verzameld.
 
Grote verschillen
Naar drie landen in de top-10 afzetbestemmingen daalt de bloemen- en plantenexport. Oostenrijk krimpt 16% tot € 109 miljoen, maar nog groter is de krimp op Rusland: -27% tot € 146 miljoen. ”Dat blijft een moeizame markt en met uitwerking op andere Oost-Europese landen, die ook meer kampen met valutaproblemen”, is de ervaring van directeur Herald Spaargaren van Aabloo. Grootafnemer Duitsland, waarnaar de bloemen- en plantenexport vorig jaar tot en met oktober met 5% steeg, blijft dit jaar steken op een achterstand van 4% tot € 1,35 miljard. Het marktaandeel is hierdoor 2,2 procentpunten gedaald naar 28,6% en dat is fors. De bloemen- en plantenexport naar de zeven andere landen in de top-10 stijgt, variërend van 1% naar België en Zweden tot een plus van 15% naar € 781 miljoen op Engeland. De bandbreedte tussen de grootste stijger (+15%) en daler (-27%) is groter dan een jaar geleden. Toen was Polen de snelste stijger (+15% tot € 135 miljoen) en ook Rusland die leverde het meest in (-8% tot € 200 miljoen).
 
Spreiding essentieel
De exportwaarde naar de eurolanden in de top-10 ligt tot en met oktober op € 2,5 miljard, hetzelfde niveau als vorig jaar. De niet-eurolanden in de top-10 laten ondanks de daling naar Rusland een toename zien van bijna 6% tot € 1,4 miljard. De gemiddelde toename in de ruim honderd andere landen die bloemen en planten uit Nederland afnemen is bijna 8%. ”Spreiding van de export is voor de positie van Nederland essentieel”, vindt Spaargaren. ”De krimp in het ene land kan worden gecompenseerd door groei elders”.
 
Herstel
In Spanje en Portugal signaleert Spaargaren een herstellende afzetmarkt. Opvallend was in oktober de fors gestegen plantenexport naar België (+23%) en Denemarken (+44%). België ligt hierdoor op hetzelfde niveau van € 108 miljoen als vorig jaar en Denemarken op een lichte toename van 2% tot € 40 miljoen, zo blijkt uit nadere analyse van de VGB. ”Het gaat met de plantenafzet weer de positieve kant op, maar we zijn niet euforisch. Bij de bloemen is het moeizamer”, vindt Luc Puimège van de Belgische groothandel Agora. ”In Polen, Duitsland en Nederland realiseren we groei”, aldus directeur Jon Smits van de Hollandse vestiging van de Deense Gasa Group. ”Met de afname van het plantenareaal in Denemarken, die effect heeft op de handelspositie, hebben wij ook efficiencymaatregelen genomen. Daardoor kunnen we blijvend op de marktontwikkelingen inspelen”, geeft hij aan.
 
Collectieve promotie
Speciale dagen, zoals Allerheiligen en Allerzielen op 1 en 2 november, blijven een impuls voor de bloemen- en plantenafzet, zo melden groothandelaren. Richting Zuid-Duitsland zorgt de aanloop naar deze bloemendagen in oktober voor extra handel, naar Zuid-Europa lijkt het effect hiervan te temperen. Met intensievere collectieve promotie door alle ketenpartijen zet de VGB in op stimulering van de bloemen- en plantenafzet. ”Extra geefmomenten zijn daarbij belangrijk”, aldus directeur Robert Roodenburg.

bron: VGB
Publicatiedatum: